Avtal förbinder Vision att bevaka IT-mässa
Tidningen Vision har ingått ett avtal med näringslivskontoret vid Stockholms stad. I avtalet förbinder sig Vision att bevaka ett IT-evenemang som arrangeras av Stockholms stad. – När jag fick se avtalet blev jag väldigt upprörd över att tidningen på det här sättet verkade “lova bort” redaktionellt utrymme och därmed satte sin journalistiska integritet på spel, säger en före detta anställd på Vision.
Tidningen Vision har ingått ett avtal med näringslivskontoret vid Stockholms stad. I avtalet förbinder sig Vision att bevaka ett IT-evenemang som arrangeras av Stockholms stad.
I slutet av september genomförs IT-evenemanget Time.Stockholm, enligt hemsidan ”en plattform som samlar Stockholms viktigaste aktörer på området till en stor, gemensam Time-manifestation”. Time står för telekom, IT, medier och entertainment.
Projektet leds av Stockholms näringslivskontor i nära samarbete med företag och högskolor. Målet är att stärka regionens ställning som ”time-centrum”.
Av hemsidan framgår att Vision gått in som så kallad mediepartner. När Journalisten kontaktar Visions chefredaktör Pontus Forsström för att ta reda på vad partnerskapet innebär berättar han att man skrivit under ett avtal med Time.Stockholm.
– Vår marknadsavdelning har en överenskommelse som jag tror går ut på att vi marknadsför varandra på annonsplats.
Har ni någon redaktionell överenskommelse?
– Nej, det skriver vi inte in, sånt skriver vi aldrig in i kontrakten, svarar Pontus Forsström.
Han tillägger att om det ställdes krav på att tidningen skulle rapportera på ett visst sätt är det något man ändå inte skulle bry sig om.
Du tror inte att tidningens integritet hotas om ni genomför ett samarbete med en myndighet?
–Nej. Den tiden är förbi när vi kunde stå utanför. Vi måste både kunna delta och granska. Det går, det är jag helt övertygad om, säger Pontus Forsström.
Han vill dock inte låta Journalisten ta del av avtalet med näringslivskontoret. Men vid Stockholms stad är samarbetsavtalet en offentlig handling.
Där framgår: ”Som mediapartner förbinder sig Vision att bevaka och ge synlighet till Time.Stockholm 2001 och Stockholm Challenge Award 2001, samt även ge synlighet till de evenemangsarrangörer som deltar på Time-plattformen under avtalsperioden”.
”Stockholms näringskontor ger Vision association, exponering och relationsaktiviteter i samband med Time.Stockholm 2001….”
Ska byta tjänster med arrangören
Enligt avtalet ska Vision på en rad sätt delta i marknadsföringen av Stockholm som het IT-region och byta tjänster med arrangören. Det innebär bland annat att Vision förbundit sig att kostnadsfritt publicera en evenemangskalender för Time.Stockholm.
– Någon redaktionell styrning är det absolut inte frågan om, men vi blir glada om de skriver, säger Anne Lintala vid näringslivskontoret.
Tidigare år har tidningen IT-affärer ingått ett liknande avtal som mediepartner till Time.Stockholm.
– De gjorde aldrig några försök att styra oss, uppger före detta chefredaktören för IT-affärer Per Melander.
“Principiellt fel att skriva ett sådant avtal”
– När jag fick veta att Vision hade blivit “mediepartner” ville jag veta vad det innebar och jag bad att få se avtalet mellan tidningen och staden, säger journalisten Lisen Forsberg som arbetade på Vision till nyligen.
– När jag fick se avtalet blev jag väldigt upprörd över att tidningen på det här sättet verkade “lova bort” redaktionellt utrymme och därmed satte sin journalistiska integritet på spel. Visst kan medier som Vision bevaka evenemang som de själva är med i – att tidningar deltar i olika jippon är ju inget nytt. Problemet är när tidningen gör utfästelser om att bevaka journalistiskt – vilket dessutom skrivs in i ett avtal. Bara det faktum att den här sortens formuleringar finns i ett avtal med en tidning är principiellt fel, tycker jag. Journalistik får inte misstänkas för att ha en dold dagordning. Tyvärr tror jag att sådana här företeelser minskar förtroendet för journalistiken och för journalister.
sw@sjf.se