Gå direkt till textinnehållet

Anonyma källor bandas av Mittmedias växel

Den som ringer till Mittmedias växel och söker en journalist får veta att samtalet bandas i ”utbildnings- och säkerhetssyfte”. Inspelningarna sparas hos kundtjänst i tre månader. ”Vi ska se över hur vi informerar om inspelningarna”, säger Lena Edman, telefonansvarig på Mittmedias it-avdelning.

Den som ringer Mittmedias växelnummer möts av ett automatiskt meddelande som informerar om att samtalet bandas i ”utbildnings- och säkerhetssyfte”. Den som vet namnet på den Mittmediamedarbetare man söker kan bli automatiskt kopplad utan att behöva samtala med någon person i kundtjänst, och får då veta att samtalet med den medarbetare man söker bandas.

Men den informationen är inte korrekt, uppger Lena Edman, telefonansvarig på Mittmedias it-avdelning.

– Det är bara samtalen med kundtjänst som spelas in. Om man inte har kontakt med en person i kundtjänst sker det ingen inspelning alls, så det meddelandet är helt fel. Och om man har kontakt med en person i kundtjänst är det bara det samtalet som bandas. När man kopplas vidare sker ingen inspelning, säger Lena Edman.

Annons Annons

Finns det inte en risk att källor som vill vara anonyma blir skrämda och lägger på?
– Jo, det finns en sådan risk och vi ska se över hur vi informerar om inspelningarna. När det inte sker en inspelning ska vi förstås inte påstå att det sker en inspelning, och vi ska informera om att samtalen inte bandas efter att de har kopplats.

Karin Södergren, som är chef för tre avdelningar på Mittmedias kundtjänst, berättar att det förekommer att personer som ringer via växeln vill att inspelningarna raderas.

– Då raderar vi dem omedelbart förstås. Tanken är att samtalen ska kunna användas för vår internutbildning, av säkerhetsskäl eller för att man behöver lyssna igen på en uppgift som lämnats, det kan till exempel handla om ett fakturanummer. Samtalen med redaktionen bandas inte av oss, säger Karin Södergren.

Men om en anonym källa söker en journalist via växeln, då sparas det samtalet och ni på kundtjänst kan lyssna på inspelningen och höra källans röst?
– Ja, så är det. Men vi raderar naturligtvis inspelningen om personen vill det.

Johanna Hejdenberg, ordförande i journalistklubben på norra Mittmedia, anser att frågan inte är oproblematisk.

– Men det är svårt att uttala sig kategoriskt om detta. Jag vet inte i vilken utsträckning de som arbetar i kundtjänst får utbildning i frågor som rör källskydd, men jag tycker att man måste utgå från att alla i Mittmedia förstår vikten av källskyddet och värnar det, säger Johanna Hejdenberg.

– Sen är det förstås ett problem om inspelningarna leder till att personer inte känner sig trygga med att ringa och lämna tips till Mittmedia.

Fler avsnitt
Fler videos