Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladets nöjesredaktion halveras

Aftonbladet organiserar just nu om för att få ett fullt ut digitalt fokus. Samtidigt som ett 30-tal nya tjänster ska tillsättas, främst med hjälp av journalister från det egna bemanningsbolaget, försvinner 15 tjänster. Värst drabbas nöjesredaktionen där halva personalstyrkan ska bort.

Igår eftermiddag presenterade Aftonbladet sin nya organisation under ett informationsmöte med personalen. Kort därefter gick också ett pressmeddelande ut om hur mediehuset blir ett fullt ut digitalt bolag och ett trettiotal nya tjänster kommer att utlysas.

Med den nya organisationen ska Aftonbladet få en tydligare och mer fokuserad organisation som står bättre rustad att möta framtidens utmaningar i en medievärld i kraftig förändring, skriver företaget i pressmeddelandet.

Ett flertal tjänster kommer att behöva tillsättas, både på redaktionen och på affärssidan. Ett trettiotal tjänster utlyses och kommer i huvudsak att tillsättas internt, bland medarbetare som i dag är anställda på Schibsteds bemanningsbolag Schibsted Media AB.

”När vi nu rustar för att bli ett digitalt bolag kommer vi också att rekrytera externt för att hitta rätt digital och strategisk kompetens”, säger chefredaktören Lena K Samuelsson i pressmeddelandet.

Samtidigt betyder det här också att mediehuset bantar sin organisation med ett femtontal tjänster. Så sent som för några månader sedan organiserade Aftonbladet även om sin printdel, då ungefär nio tjänster försvann, berättar en insatt källa till Journalisten.

Totalt har det alltså försvunnit 24 tjänster på tidningen på bara några månader.

– Ja, det kan ungefär stämma. Jag har inte räknat efter exakt, men det stämmer att det togs bort tjänster även när man gjorde om på print. Vi hade även ett avgångsvederlag som man kunde söka i höstas där det också försvann ett antal tjänster. Så vi har haft kontinuerliga neddragningar under åren som har gått, säger Susanna Vidlund, ordförande i journalistklubben på Aftonbladet.

Journalisten kan också avslöja att nöjesredaktionen drabbas allra hårdast i den senaste omorganisationen. Där halveras personalstyrkan när man går från ungefär 17 till åtta tjänster.

– Det stämmer att det handlar om ungefär en halvering när vi tittar på nöjet. Det har såklart blivit reaktioner på det, och det är också någonting som vi har diskuterat i förhandlingarna med arbetsgivaren. Hur ska nöjet arbeta framåt? Och hur ska man kunna fortsätta leverera slagkraftig nöjesjournalistik av hög kvalitet? säger Susanna Vidlund.

Även om klubben generellt också ser behov av att göra förändringar så menar de att neddragningarna på nöjet är lite för omfattande.

– I förhandlingarna lyckades vi åstadkomma vissa förbättringar, men självklart innebär det här ett mer pressat läge än vad det redan är på nöjet. Beskedet kom sent i går eftermiddag så alla medarbetare har fortfarande inte nåtts av sina personliga besked om vad som händer med deras tjänst. Men jag skulle säga att när det gäller vad medlemmarna är mest oroade över, så handlar det mycket om de som blir omplacerade eller får nya arbetstider. Men det finns också farhågor om att det på vissa avdelningar kan bli för stressigt, exempelvis på nöjet och Breaking news. Kvaliteten är också en sådan sak som har diskuterats, men det kan vara svårt att säga vad som händer med den. Det beror på hur man väljer att arbeta framåt, fortsätter Vidlund.

Kommer ni från klubben vidta några åtgärder för att få grepp om läget?
– Jag skulle ändå säga att de här förändringarna inte är så jättestora. I alla fall om man jämför med den omorganisation vi gjorde för tre år sedan. Vi har redan gjort en risk- och konsekvensanalys med arbetsgivaren och påtalat de risker vi ser. Skiftarbetet är en risk, stress är en annan risk vi ser, vilket är problem vi redan idag ser på vissa håll. Det är klart att det här innebär en än mer slimmad organisation som medför utmaningar för oss som ska arbeta inom den.

Lena K Samuelssons svar läser du här.

Fler avsnitt