Affärssajter börjar ta betalt
Webbtidningen Ekonomi24 och Dagens Industris nättidning kommer att ta betalt för sina tjänster. Men även andra sajter har planer på att begränsa tillgängligheten. Finanstidningen kan tänka sig att ta betalt för någon del av nättjänsten. Anledningen till affärssajternas ändrade strategi är det stora annonstappet på nätet.
Webbtidningen Ekonomi24 och Dagens Industris nättidning kommer att ta betalt för sina tjänster. Men även andra sajter har planer på att begränsa tillgängligheten. Finanstidningen kan tänka sig att ta betalt för någon del av nättjänsten.
Anledningen till affärssajternas ändrade strategi är det stora annonstappet på nätet. Tidigare har tidningar påpekat att deras webbtidningar varit ett måste för att locka till sig nya läsare och eventuella prenumeranter. Men vad vi nu ser är en utveckling som Ekonomi24s chefredaktör Thomas Peterssohn kallar för en kannibalisering: Folk slutar prenumerera på papperstidningen därför att de kan läsa nyheterna gratis på nätet.
Ericssonanställda uppmanas spara pengar genom att läsa på nätet
Teleföretaget Ericsson uppmanade nyligen sina anställda att spara in på prenumerationerna och istället läsa nyheterna på nätet.
– Därför kommer vi att se fler och fler affärssajter som inte längre blir öppna tjänster utan kräver prenumeration, säger Thomas Peterssohn.
Till årsskiftet kommer bara prenumeranter av papperstidningen att ha tillgång till allt innehåll på Di.se .
– Att prenumerera på tidningen måste ha ett mervärde. Idag kan man läsa tidningen på nätet redan vid tiotiden på kvällen. Detta skall vid årsskiftet endast vara förbehållet prenumeranterna. De kommer att få ett lösenord som ger dem tillgång till hela tidningen på nätet, säger Christer Mårdbrant, chef på Di.se.
Hur Ekonomi24 skall ta betalt vet Thomas Peterssohn ännu inte. De undersöker olika metoder. Men eftersom annonsmarknaden har minskat måste de hitta andra intäkter för att säkerställa verksamheter.
Flera nättidningar söker efter nya lösningar
Även tidningar som inte enbart skriver om ekonomi har funderingar på att börja ta betalt för vissa tjänster på nätet. Aftonbladet.se undersöker betalningsviljan hos surfarna. Sydsvenska Dagbladets chefredaktör Hans Månson anser att tidningen på sikt måste få nätupplagan lönsam.
– Vi följer affärstidningarnas försök med stort intresse. Ännu vågar ingen ta steget fullt ut, alla talar om olika kombinationer av gratis och betalning, säger Hans Månson till Sydsvenskan.
Roger Andersson, chef på Svenska Dagbladets Nya Media, är dock tveksam till om det går att ta betalt på nätet eftersom surfarna har vant sig vid att allt är gratis. Möjligen kan man ta betalt för vissa specialtjänster.
– Jag tror snarare på en förbättring av mätmetoderna så att annonsörerna vet vilka som besöker sajterna. Nu är statistiken så dålig att annonsörerna tvekar, säger Roger Andersson.
pj@sjf.se