Gå direkt till textinnehållet

4 av 10 artiklar i dagspressen borta på tio år

Att tidningarna blivit tunnare beror inte bara på annonsraset. En stor studie från Nordicom och Myndigheten för press, radio och TV visar att antalet tidningsartiklar i dagspressens papperstidningar minskat med 40 procent sedan 2007. Hälften av artiklarna i morgonpressen är TT-artiklar.

Nordicom och Myndigheten för press, radio och TVs studie Medieutbud visar att det totala antalet artiklar i papperstidningarna rasat för dagspressen, med 39 procent för kvällstidningarna och 40 procent för morgontidningarna. Analysen bygger på innehållet en vanlig vecka i två kvällstidningar och åtta prenumererade morgontidningar 2007 och 2016.

Däremot har innehållet på tidningssajterna ökat för kvällstidningarna, med hela 82 procent. Morgontidningarnas webbinnehåll har dock minskat med sju procent under perioden. Det finns dock en anomali som studien har svårt att finna en förklaring till: under valåret 2014 ökade antalet artiklar online även för morgonpressen för att sedan snabbt sjunka tillbaka.

Innehållet på webben är också betydligt mer omfattande. I tryckt form publicerar en kvällstidning i genomsnitt 333 nyhetsartiklar en vanlig vecka, medan 1 550 nyhetsartiklar återfinns online.

Annons Annons

Den totala mängden innehåll i medierna har minskat, framför allt hos pressen. Enligt studien är det rimligt att anta att nedgången beror på en motsvarande nedgång i redaktionella resurser.

De fyra lokala gratistidningar som ingick i studien ökade innehållet både i print och digitalt.

Undersökningen visar också att morgontidningarna fylls av TT-material. I morgontidningarna är hälften av artiklarna TT-artiklar, mot 20 procent i kvällstidningarna.

I studien har också utbudet i fem radiosändningar och fem TV-sändningar mätts, samt motsvarande webbsajters inslag och artiklar. Antalet inslag i radiosändningarna var relativt oförändrat mellan 2007 och 2016, minus fyra procent i etern och plus fyra procent på webben. Däremot minskade antalet inslag i TV-sändningarna kraftigt, med 21 procent i etern och 40 procent på webben.

Studien visar att SVT har en större andel nyheter och fakta i utbudet än TV4, hälften jämfört med en tredjedel av utbudet.

Medierna har också överlag en större andel och mer samhällsrelevant innehåll i sina ursprungsformer än online. Att innehållet online är mer lättsamt kan få konsekvenser när nu allt fler betalväggar dyker upp i branschen, menar forskarna bakom studien och skriver:

”Det är rimligt att anta att det mest exklusiva innehållet kommer att hamna bakom betalväggar, vilket innebär att det som finns tillgängligt för den nyhetskonsument som inte betalar för innehållet i än större utsträckning än i dag kommer att bli det mer lättviktiga materialet.”

Fler avsnitt
Fler videos