Chefen tar inte stötande mejl på allvar, vad ska jag göra?
Fråga förbundet I min jobbmejl får jag inte sällan otrevligt formulerade meddelanden och även bilder med stötande innehåll. När jag pratar med chefen får jag bara höra att ”det hör till jobbet”. Vad ska jag göra?
Meddelanden som upplevs som trakasserande är något som varken du eller dina kollegor ska behöva tåla. Arbetsgivaren är skyldig att undersöka hur situationen ser ut vad gäller sådant som kan leda till ohälsa.
Hätska eller hotfulla meddelanden och bilder som skickas med syfte att exempelvis förminska eller kränka mottagaren kan förstås orsaka skada och är därmed en arbetsmiljörisk.
Finns den här typen av problem på din redaktion behöver arbetsgivaren förbereda sig och undersöka om det går att ändra rutinerna så att de obehagliga meddelandena inte kommer fram. Exempelvis kan man fundera över hur tillgängliga journalisterna ska vara.
Arbetsgivaren är också skyldig att ha rutiner i det fall den här typen av trakasserier ändå inträffar. Det kan handla om hur mejl ska hanteras, eller vem som kan gå in och stötta berörda personer under och efter en händelse. Det är mycket viktigt att inte trakasserier eller påverkansförsök normaliseras och att det som är brottsligt alltid polisanmäls.
Prata med din chef om det här och känner du att du inte får gehör kan du kontakta ditt skyddsombud för hjälp.
 
        























