Varför gör inte SVT ett konsumentprogram om bilägande?
Bilen är en av de största investeringarna många av oss gör under vår livstid, bilismen är en av de största miljöpåverkarna och vi bilägare förväntas ställa om till fossilfritt bilåkande. Ändå ägnar SVT inte detta område ens så mycket som en programpunkt i tablån.
Sedan SVTs konsumentprogram om bilar och bilägande – Trafikmagasinet – lades ned 2003 har det skapats flera nya ägandeformer för bilar och flera nya typer av drivlinor, samtidigt som bilarna blivit oerhört mycket mera tekniskt avancerade. Samtidigt befinner vi oss i början av en gigantisk omställning av vår bilpark till fossilfria bilar.
Att köpa och äga en bil har aldrig varit svårare än idag, vilket bland annat tar sig uttryck i att antalet motorrelaterade ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden ökat radikalt de senaste tio åren.
Ändå har SVT i princip lämnat bilbranschen obevakad sedan man lade ned Trafikmagasinet. Till och med statliga norska NRK har en motorsektion på sin hemsida.
Några år innan coronapandemin presenterade ett litet team med en kvinnlig teknikjournalist i spetsen en dummy till ett konsumentjournalistiskt motorprogram för SVT. Det statliga tv-bolaget tackade nej. Det skulle vara intressant att få höra bakgrunden till detta beslut.
Det skulle också vara intressant att höra hur SVT kan motivera att en hel bransch (bilbranschen) och en samhällsföreteelse som har en massiv påverkan på hela samhället och Sveriges miljö (bilismen) inte är värt ett eget program eller ens en egen avdelning i något av SVTs nyhetsprogram.
Om SVT mot förmodan skulle satsa på att göra ett konsumentprogram om bilar och bilägande så är marknaden dessutom jungfrulig. Det finns sedan många år inget annat mediehus i Sverige som producerar ett gediget konsumentprogram om bilar och bilägande som är tillgängligt för alla mediekonsumenter eller en stor del av dem via någon satellit-tv-kanal eller streamingtjänst.
Om vi till exempel leker med tanken att SVT i september 2015 hade haft en egen redaktion för konsumentjournalistik om bilar och bilägande så hade man haft kunniga journalister som kunnat ta ett rejält grepp om uppgifterna från USAs miljömyndighet som sedan ledde till dieselskandalen.
Ett konsumentjournalistiskt program om bilar och bilägande hade haft – och skulle även idag kunna – ha möjligheter att påverka miljön i Sverige. Att köpa och äga en bil är områden som är fulla av minor och fallgropar och där kunskap och goda råd inte sällan kan betyda skillnaden mellan ekonomisk ruin och tryggt bilägande.
Bilhandeln är dessutom en till stora delar oreglerad bransch där såväl fusk som oetiskt och ansvarslöst beteende fortfarande är frekvent förekommande. Den är en bransch som behöver granskas och belysas varje dag, året runt.
Det går nästan inte att överskatta vilken betydelse och konsument- och miljönytta SVT skulle kunna åstadkomma med ett gediget och initierat konsumentjournalistiskt program om bilar och bilägande.
Pierre Kjellin
Kommunikationsansvarig Sveriges Fordonsverkstäders Förening
och tidigare chefredaktör och reporter på branschtidningen Motormagasinet