"Sydsvenskan är enkel att säga upp"

24 mars, 2017

Det är med viss förvåning jag ser att Björn Häger ägnar en hel krönika åt att klanka ner på just Sydsvenskans sätt att ta betalt av digitala prenumeranter. Det är också med viss förvåning jag ser att Journalisten väljer att publicera en text som så hårt går åt en enskild tidning som inte ges möjlighet att kommentera eller besvara påhoppen.r

Det hade varit på sin plats, inte minst med tanke på att krönikan innehåller ett antal sakfel.

Vårt upplägg är mycket likt alla andra tidningars, och en jämförelse visar att det är betydligt enklare för våra läsare att säga upp sina prenumerationer än vad det är för läsare av andra tidningar. Om det är ett generellt problem Björn Häger velat belysa (som han kommunicerat direkt till mig efter att texten publicerats) finns betydligt bättre och tydligare krönikegrepp att ta.

Så här fungerar det för dem som tecknar en digital prenumeration på Sydsvenskan eller vår systertidning Helsingborgs Dagblad: Läsaren exponeras för en ruta där det framgår att texten är exklusiv för betalande läsare. I rutan står: ”Detta är en del av vårt premiuminnehåll. Redan prenumerant? Logga in för att läsa artikeln. Läs [annars] allt premiuminnehåll i en månad för endast 1 krona*” Lite längre ner, efter en förklaring av vad som ingår i prenumerationen, finns: *Därefter tillsvidare för 99 kronor i månaden. Ingen bindningstid.

Om man, som Björn Häger uppenbarligen gjorde, väljer att registrera sig som prenumerant får man ett välkomstmejl som jag undertecknat. Där framgår vad som ingår i prenumerationen och en där finns en tydlig beskrivning av hur man hanterar sin prenumeration (till exempel avslutar den). Vill man säga upp sin prenumeration så ringer man nämligen vår kundservice eller så gör man det enkelt med ett knapptryck på sin prenumerationssida på en stor ”Avsluta”-knapp som ligger precis under beskrivningen av prenumerationen.

Vi var lyhörda för den kritik som en del andra medier fått gällande svårigheten att komma ur ett abonnemang och när vi lanserade premium (dvs digitala prenumerationer) på HD-Sydsvenskan var inställningen att det skulle vara enkelt och transparent. Det anser vi att det är. Klagomål liknande Björn Hägers är mycket sällsynta. Jag har personligen nåtts av ett enda – det som ligger till grund för en lång och ingående sågning i Journalisten.

                                                                                        Pia Rehnquist

                                                                     Chefredaktör Sydsvenskan

 

SVAR:

Pia Rehnquist hittar inga fel i krönikan. Istället framställer hon mig som dum som missat uppenbart tydliga sätt att ta sig ur prenumerationen. Där lämnar hennes verklighetsbeskrivning en del att önska.
1. Det framgår inte av välkomstmejlet hur man avslutar. De mejl jag fått från Sydsvenskan är lika befriade från sådan information som tidningens kundtjänst-sida.
2. Den där stora avsluta-knappen, syntes i alla fall inte till när jag letade efter något sätt att avsluta. Hur jag än letar nu så går den inte att hitta.
Följande frågor undviker Pia Rehnquist att svara på:
1. Varför kan ni inte informera ordentligt i bekräftelsemejl och på kundtjänst-sidan hur man avslutar sin prenumeration. Varför helt avstå från att besvara den frågan?
2. Varför måste man säga till specifikt för att ni inte ska sälja personuppgifter vidare till andra, trots att man sagt upp sin prenumeration?
3. Varför locka in sällanbesökare med klickbeten till premiumtexter utan att ha en lämplig betallösning för detta?
Och, för att vara tydlig, min text är inte en argumentation mot betalväggar. Det är en berättelse för att påminna om att vi är i en förtroendebransch.

                                                                                                 Björn Häger

 

Läs Björn Hägers krönika här

Kommentarer

Det finns 4 kommentar på sidan.

Inlagt av Leif König lör, 2017-03-25 00:49

Under dags- och kvällstidningarnas storhetstid följde med chefredaktörskapet ett ansvar. Det gör det inte längre. Av döma av Pia Rehnquists svar ligger ansvaret istället hos läsaren, i det här fallet krönikör Häger, som får skylla sig själv om han eller hon inte lyckas lista ut hur man ska säga upp en prenumeration. Chefredaktör Rehnquist rekommenderas i all vänlighet att intressera sig mer för tidningens kundservice och ägna sig mindre åt att ilsket attackera läsare med relevanta och kritiska synpunkter på hennes publikation.

Leif König/Nyköping.

Inlagt av Jan Mosander tis, 2017-03-28 17:56

Det var utomordentligt upplyftande att läsa Björns krönika. Äntligen!Åtminstone vad gäller Dagens Nyheters fifflande med prenumerationer. Det var hur lätt som helst att teckna en provprenumeration till min Ipad. Men eftersom sidorna med jämna mellanrum föll ut, ändrade format och allmänt stökade så fick jag nog. Och då: Omöjligt att säga upp DN-prenumerationen. Enklare att komma in i Sveriges Riksbank på en söndag. Två dagar i rad satt jag två ggr en timme i telefon utan att komma fram till pren.avdelningen. Uppsägning skulle sägas per telefon eller per snigelpost. Inte per mail, trots att prenumerationen tecknades per mail. Till slut fick jag tag i en figur hos DN:s samarbetspartner Klarna (betalningsservice) som förstod allvaret och fick stopp på eländet och bondfångarna. Slutsats: Akta er noga för att provprenumerera på DN till plattan!

Inlagt av Mats Svensson ons, 2017-03-29 23:51

Jag är webbutvecklare, och har undersökt deras sid-kod, efter att själv ikväll ha gått i fällan.

Så här funkar det:

Sydsvenskan använder xss (cross site scripting) för att på egen bevåg fylla i ett dolt beställningsformulär med besökarens person uppgifter.

Submitknappen i detta formulär, är med hälp av CSS maskerad som en länk, och är försedd med prisuppgiften "1:-" (EN krona)

På annan plats på sidan, en bit bort från "1:-"-knappen "upplyses" besökaren om att man genom att klicka på "1:-"-knappen "godkänner" att betala 99:-/månad.

Både texten i "1:-"-knappen och i rubriken är betydligt tydligare och/eller större än "förtydligandet" om 99:-

Rubriken lyder:
"Läs allt premiuminnehåll i en månad för endast 1:-"

"1:-"-delen av rubriken är extra speciellt stor, och är skriven i störst fontstorlek av allt på hela sidan.

Besökarens personuppgifter hämtas från tredjepart (klarna) som i sin tur tidigare har skördat dom nånstans på ytterligare nån sajt, och nu tillhandahåller dom, förmodligen mot betalning.

Det är alltså inte besökaren som fyller i beställningen, utan sydsvenskan/klarna själva, och detta utan att besvära besökaren med petitesser som tillstånd edyl.

Så hjälpsamt!

Och givetvis är inget av detta något som ett seriöst företag borde sänka sig till.

Det finns otaliga självklara saker ni enkelt kan göra för att rätta till er uppenbart vilseledande beställnings process.

Ni kunde tex börja med att ändra prisuppgiften på beställningsknappen för 99:-/månad-abonnemangen från "1:-" till "99:-/månad".

Så, Chefredaktör Pia Rehnquist
Om du läser detta, så har du nu nåtts av TVÅ (2) klagomål.
Men alla andra är nöjda?
Riiight...

Dock studsar båda era två olika "välkomstmejl" tillbaks när man svarar på dom, för att bestrida.
Med ett kryptiskt tekniskt felmeddelande från er server om att avsändaren inte existerar.

Så om ni kollar er loggar, så kanske det har kommit fler än dom här två klagomålen ändå.

Inlagt av Erik Ohlsson tis, 2017-04-04 08:07

Det var skrämmande lätt att aktivera en prenumeration till Sydsvenskan. Man bara klickar på "JA" knappen, och plötsligt känner de ens personnummer, address och övriga personuppgifter och voila! en faktura är på väg via Klarna.

Nu försöker jag säga upp min prenumeration och det finns ingen information någonstans på deras hemsida om hur man säger upp prenumerationen. Hur länge jag än letar finner jag inte "Avsluta-knapp".

Sedan har jag skrivit flera gånger till Sydsvenskan genom kontaktformuläret och bett om att de ska säga upp min prenumeration - ingenting jag kan bevisa såklart i och med att detta gjordes via kontaktformulär. Inget svar från Sydsvenskan såklart!

Känner som att de försöker lura sina kunder genom att göra det väldigt lätt att prenumerera och väldigt svårt att avsluta.

Dåligt! Jag har tappat mitt tillit och vill inte vara kund längre.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies