Gå direkt till textinnehållet

Satsningarna på läsplatta ”ett superfiasko”

Tidningarnas stora satsningar på läsplatta har blivit ett ekonomiskt och journalistiskt ”superfiasko”. Det säger medieanalytikern Olle Lidbom (bilden). ”Man är på väg att göra samma misstag som man gjort med webben”, säger han.

Läsplattan skulle bli dagspressens och tidskrifternas räddning. Det rådde hallelujastämning och när Rupert Murdoch lanserade världens första dagstidning enbart för läsplatta, The Daily, i februari 2011 var revolutionen ett faktum. Dagstidningar i USA och i Europa har satsat enorma belopp på att utveckla egna appar.

Två och ett halvt år efter att läsplattan lanserades har framgångarna uteblivit. I slutet av juli gjorde News Corp sig av med en tredjedel av personalen på The Daily. Enligt uppgifter till The Guardian ska tidningen ha fått ihop 100 000 prenumeranter och gjort en förlust på 30 miljoner dollar sedan starten för 18 månader sedan.

Medieanalytikern Olle Lidbom konstaterat att tidskriftsbranschens och dagspressens satsningar har blivit ett ”superfiasko”.

Annons Annons

– Det måste man säga, ekonomiskt och ännu mer journalistiskt. Visst, det har gått hyfsat, men det är långt från vad man trodde för tre år sedan, säger Olle Lidbom till Journalisten.

Han ser flera förklaringar till att framgångarna har uteblivit.

– Det finns två stora trender just nu. Det ena är den mobila trenden, där konsumenterna vill ha omedelbara och uppdaterade nyheter i mobilen. Visst, det kan komma att utvecklas på läsplatta på sikt, men de Ipadappar som tidningarna använder nu är statiska. Apparna är dessutom låsta, samtidigt som fler efterfrågar plattformsoberoende lösningar.

– Den andra trenden är det sociala redaktörskapet. De sociala medierna och kommentarsfunktionerna finns inte i tidningsapparna och de är svåra att utveckla för dem. De sociala medierna är oerhört stora och viktiga.

– Jag frågade en redaktör som ger ut en produkt som är en ganska oetisk blandning av advertorials och journalistik, om inte han får problem med trovärdigheten. Han svarade att för konsumenten är det viktiga inte om det är l’Oréal eller en frilansjournalist som har skrivit artikeln, utan om kompisarna gillar den.

När läsplattan lanserades var det många medieägare som drog en lättnadens suck, och sa att nu ska vi inte göra samma misstag som med webben.

– Men nu är man på väg att göra precis samma misstag som man gjort med webben. Man fortsätter att skapa en produkt som bygger på gamla affärsmodeller och utgår från bemanningen man har på företaget, i stället för att utgå från konsumenternas behov, säger Olle Lidbom.

Hur länge orkar tidningarna och tidskrifterna fortsätta med läsplatta?
– Min förhoppning är att tidningarna anpassar sig över tid, skruvar sina produkter och blir mer användarorienterade.

Du anser att tidningsappar för läsplatta inte bara är ett ekonomiskt superfiasko utan också, och ännu mer, ett journalistiskt. Hur menar du då?
– Vi har inte sett mycket nytänkande. Det är samma sorts redaktörskap, med journalister som skriver artiklar som vanligt, med ingress och brödtext och utgivningstakten är densamma: en gång i veckan eller en gång i månaden för tidskrifterna.

Men ta en produkt som SvD Insikt som innehåller ljud, filmer, panoreringar, är inte det nytänkande?
– SvD Insikt sticker ut. Den är trevlig och har en hög finish, det vill säga den ser dyr ut. Men det är fortfarande samma sorts journalistik och samma affärsmodell. Det är ingenting nytt.

Fler avsnitt
Fler videos