Gå direkt till textinnehållet

Så ska Aftonbladet göra TV

Den svenska TV-kartan fortsätter att ritas om. Aftonbladet börjar med tablålagda program på vardagskvällar och vill kapa åt sig av den åtråvärda TV-reklamkakan.

Sedan flera år sänder lokala me­diehus, med NTM-koncernen i fören, lokala nyheter på webben och i marknätet. Samtidigt har kvällstidningarna utökat sina webb-TV-satsningar, med magasinprogram och live-TV, och Handelsbankenägda ekonomi-TV-kanalen EFN har hela 40-talet medarbetare.

Aftonbladet står för den senaste i raden av satsningar, som man trummar hårt för i de egna kanalerna –  inte minst på att man lyckats locka över TV-legenden Jan Scherman från TV4. Från 2 september sänder Aftonbladet TV fyra timmars liveprogram varje måndag- till torsdagkväll. Nyheter, aktualitet och nöje inleder och dyker sedan upp mellan programmen: ett aktualitetsprogram med kriminaljournalistik och en sporttalkshow.
– Våra tittare har tydligt signalerat att de förväntar sig mer rörlig bild i våra kanaler. Det här är den givna förlängningen av det Aftonbladet TV gjort tidigare, säger TV-chefen Magnus Zaar.
Minst lika viktigt är att Afton­bladet vill ta position på TV-marknaden:
– Det här är ett tydligt steg för att attrahera TV-reklampengar. Det är inget som görs i en handvändning. Utan vi har en långsiktig strategi som det här bara är början på, säger Magnus Zaar.

TV har i dag runt 50 anställda, plus många medarbetare som jobbar på andra avdelningar i mediehuset. Tittarmässigt har TV-satsningarna hittills gått enligt plan, säger operativa chefen Jessica Linnman. Man ser inga problem med att nå årsmålet på ett snitt på en miljon startade TV-strömmar varje dag.
– Alla programserierna ligger också bra och över förväntan.
Nyhetstimmen som kommer att inleda Aftonbladets kvälls-TV kommer inte att innehålla traditionella nyhetssvep.
– Det gör SVT och TV4 redan väldigt bra, vi ser ingen anledning att konkurrera med dem. Vi vill mer ta egna grepp och vinklar på olika stories. Det kan vara dagens största nyheter eller något annat, säger Jessica Linnman.

Annons Annons

Aftonbladet planerar också att premiärpublicera egna granskningar och nyheter i kvällsprogrammen.
Två ankare, Maria Bjaring och Karin Magnusson, kommer att leda sändningarna från den helt nybyggda studion, Aftonbladets tredje TV-studio.
Upplägget innehåller gäster, från huset och externa, och livereportrar ute på fältet som kan följa en nyhetshändelse hela kvällen.
– Vi har heller ingen fast start- och sluttid. Vi kan sända nyheter hela kvällen om det händer något stort, rensa i tablån, säger Jessica Linnman.
På branschjättarna säger man sig inte vara särskild stressad av det nya TV-landskapet.
– Vi har alltid mått bra av konkurrens. Det är inte något skrämmande, tvärtom finns en risk att man stelnar utan utmaningar, säger Eva Landahl, programchef SVT Nyheter.

Eva Landahl gör skillnad mellan kvällstidningarnas TV-satsningar och Handelsbankens dotterbolag EFN. Hon påpekar också att SVT inte bedriver kampanjjournalistik på det sätt kvällstidningarna kan göra.
– Med det sagt finns det alltid mycket att lära av en kvällstidning, inte minst i deras närhet till läsarna.
 – Precis som hela branschen står vi inför en jätteutmaning när det gäller den traditionella nyhetsförmedlingen. Aftonbladet är snabbare än vi andra i omställningen.
Har ni på SVT Nyheter nya planer för att möta konkurrensen på webben?
– I vår valbevakning kommer det att hända mycket på webben och i sociala medier. Generellt är vår strategi att allteftersom flytta resurser från TV-sändningar till webben.

Jonas Gummesson, nyhetschef på TV4 Nyheterna, räds inte heller den växande konkurrensen om tittarna.
– TV-krig är alltid stimulerande och bra. Vi är vana att konkurrera med SVT och andra etermedier, nu får vi mer webbkonkurrens. Att utvecklingen går i den riktningen är ingen överraskning. I grunden är det bra för utbudet och kvaliteten i branschen.
Men han vill kasta in en brasklapp.
– Vi får väl se om de får någon publik och har uthållighet. Det kostar pengar att göra TV. Nu går de upp i falsett och ner i spagat inledningsvis, men pallar de i längden – det får vi se. Det är tuffa villkor och kan vara svårt att ha flera fokus: att både göra tidning och TV.
– Från vår utgångspunkt är vi trygga i vår kompetens. Vi har 25 lokalstationer, en kompetent redaktion i Stockholm och stringers över hela världen. Det är inte så att vi lägger oss platt i TV-kriget.

TV4 fördjupar samtidigt sitt samarbete med Expressen och ni kan plocka nyheter från dem?
– Att vi har möjlighet att samarbeta med Expressen är helt i sin ordning. Det är vi som avgör om vi ska använda dem – om det känns motiverat och tillför ett mervärde.

Är det främst snabbheten ni är ute efter?
– Att de alltid är snabbare ska man nog ta med en rejäl nypa salt. Men det kan vara att de gör något som vi inte gör.
 

Fler avsnitt
Fler videos