Gå direkt till textinnehållet

”Ett delikat problem”

Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundson klagade på kaffet på redaktionen i en ledarartikel och fick en espressomaskin från ett kaffeföretag. Nu står han inför ett etiskt dilemma.

I en mycket delad artikel på SvD förra veckan beklagade sig ledarskribenten Per Gudmundson över att kaffemaskinerna åkt ut i det senaste sparbetinget på redaktionen.

I går fick han ett paket från kaffeföretaget Lavazza med ett espressokit.

– Jag skrattade högt när jag såg vad det var. Jag tyckte att det var skojfriskt. Men nu står jag inför ett delikat etiskt journalistiskt problem, säger Per Gudmundson till Journalisten.

– Jag kan aldrig skriva om den här kaffetillverkaren i framtiden, så på så sätt har väl PR-knepet misslyckats.

Han berättar att det inte är första gången han får presenter efter artiklar. För några år sedan skrev han om e-handel med vin och fick en låda med vin till redaktionen.

– Jag tänkte hälla ut vinet, men det gick, beklagligt nog, åt i goda vänners lag, säger Per Gudmundson.

– Jag är inte ensam. PJ Anders Linder skrev för fem sex år sedan om att brödet i livsmedelsbutikerna var dåligt och svampigt. Landets surdegsproducenter började skicka limpor till redaktionen. När vi skrev 2002 att dåvarande försvarsminister Leni Björklund var för mjuk för försvaret fick vi toapapper från toapapperstillverkaren Leni. Owe Nilsson på TT berättade att han fick en back med gräddfil från Arla efter att han avslöjat att lokalpolitiker i Stockholm kunde åka i en egen fil, en gräddfil.

Hur är det egentligen med kaffet på Svenskan nuförtiden?
– Det är illa. Jag tycker att en arbetsgivare ska stå för bra kaffe. Aftonbladet har fortfarande bra kaffeapparater så jag får väl smita upp dit och se om jag kan få en kopp.

Har du provat espressomaskinen än?
– Nej, den står ouppackad och vi får se om den går att installera någonstans här.

Fler avsnitt
Fler videos