Ledare

Helena Giertta Chefredaktör
skicka e-post rss

Hat – en arbetsmiljöfråga

9 maj, 2012

Hatet på nätet är en arbetsmiljöfråga när det är i jobbet du blir utsatt. Oavsett om det riktas mot dig som journalist, eller kvinna eller som invandrare. Ändå får de flesta ta emot sitt hat ensamma och ta itu med känslorna som följer på eget sätt.

Vi skrev om journalisthatet i förra numret. Radioprogrammet Medierna berättade om kvinnohatet i helgen och hatet mot det icke­svenska är väl känt. Ändå har vi ingen bra gemensam strategi för att hantera det vi möter. Alla gör så gott de kan.
Chefredaktören på Feministiskt perspektiv Anna-Klara Bratt berättade i programmet att på deras redaktion öppnar de förmodade hatmejl tillsammans.
Det låter som ett bra sätt, att man slipper vara ensam och ta skiten.
Feministiskt perspektiv hade också undersökt hur många personer det egentligen var som låg bakom de hundratals aggressiva kommentarerna och mejlen. Det visade sig att de var mellan tio och max tjugo personer.
Kanske är det inte så förfärligt många som hatar journalister eller invandrare heller. Men varje kommentar eller hatmejl bränner förstås ändå.

Förra veckan uppmärksammades Press­­frihetens dag – litegrann. Det flödade inte direkt av aktiviteter kring dagen, eller av inslag och artiklar.
Det kan bero på att vi tar pressfriheten för given i Sverige.
Men hotet mot journalister och den fria pressen kommer allt närmare även våra gränser. Inskränkningarna finns i europeiska Ungern och Turkiet och svenska journalister sitter fängslade för att de utfört sitt arbete i flera länder.
Men även näthatet är ett hot mot pressfriheten. Varje gång vi väljer att avstå att göra viss journalistik för att slippa följderna så har hatarna vunnit.
Att ta fram en bra arbetsmiljöpolicy kring hur vi hanterar hat och föraktfulla kommentarer, känns som ett enkelt sätt att motverka den utvecklingen.

x x x

41 procent av journalisterna i Sverige sympatiserar mest med Miljöpartiet. Nyheten slog nästan ner som en bomb under valborgsmässohelgen.
Hur påverkar det valbevakningen, hur påverkar det förtroende för journalister, vilka har egentligen svarat på enkäten?
Frågorna var många. Professor Kent Asp som gjort undersökningen gav en del svar. Det viktigaste, och det som kanske kom fram allra minst, är att det inte påverkar journalistiken. I valet mellan yrkesrollen och partisympatier väljer journalister yrket. Vilket vi alla vet.
Men han svävade på målet när det gällde Miljöpartiet.  Där menade han att partiet gynnats av en välvillig inställning från journalisterna under de senaste 30 åren.
På vilket sätt kändes inte riktigt tydligt.
Det handlar om rapporteringen i sin helhet. Enligt Kent Asp har Miljöpartiet fått en gräddfil av medierna och undgått granskning.
Jag har svårt att se hur det kan ha gått till. Under 30 år har bevakningen av Miljöpartiet inte sett likadan ut och det har inte heller journalisternas sympatier.  
Däremot är det uppenbart att de stora regeringsbärande partierna Socialdemokraterna och Moderaterna har fått en hårdare granskning.  Vilket väl är precis som det ska vara.

X X X

I min förra ledare var jag otydlig när det gällde de terrormisstänkta i Danmark. De står inför rätta och är förstås inte skyldiga förrän de har dömts.  
 

LEDARSTICK

S och meddelarskyddet

S-ledaren Stefan Löfven tog upp offentlighetsprincipen och meddelarskyddet i sin första partiledardebatt den 6 maj i SVT. Tidigare har frågan om urholkningen som skett när privata företag tagit över myndighetsutövning mest debatterats i me­diebranschen. Det här lyfter frågan. Kanske kan det till och med leda till en lösning. Självklart ska personer i offentligt finansierade verksamheter omfattas av samma rätt att signalera om myndighetsmissbruk. Och självklart ska allmänheten ha insyn även i privat driven myndighetsutövning.

Kommentarer

Det finns 10 kommentar på sidan.


Kommentera
Inlagt av Erik XV ons, 2012-05-09 21:27

"I valet mellan yrkesrollen och partisympatier väljer journalister yrket. Vilket vi alla vet." Vilka är "alla" här? Ingår läsarna i det?

Vi som inte är journalister utan läser deras (era!) alster är nog inte beredda att dra samma slutsats. Att journalisters partisympatier lyser igenom märks väldigt tydligt i vinklingar, utelämnanden, tolkningar, frågeställningar och (oftast uteblivna) följdfrågor. Att andra journalister inte märker det är nog för att de delar samma världsbild. Men vi läsare märker. Det är en bidragande orsak till att förtroendet för svenska journalister är så lågt. Fast jag kanske bara "hatar" jag också...

Inlagt av Stefan ons, 2012-05-09 23:12

Många av oss mediekonsumenter håller nog inte med, trots allt. Utsagan "I valet mellan yrkesrollen och partisympatier väljer journalister yrket" klingar lite ihålig.

Låt oss tänka oss att 41% av journalistkåren hade sympatiserat på SD... skulle inte detta orsakat (med rätta) en stor debatt? Skulle man hävdat att "journalisterna väljer ändå yrket?" Jag tror nog inte det.

Media som speglar en verklighet och torgför åsikter som ligger allt längre från den vardagstillvaro många av oss lever i (med rädsla för inbrott, rån och våldtäkt) marginaliseras. Det är lätt att bli av med förtroende (vilket ju journalistkåren gjort enligt många undersökningar), men svårt att återvinna det.

En kontrollfråga: är dessa rader "hatiska"?

Inlagt av Kritiker tors, 2012-05-10 11:33

Svammel och undanflykter som vanligt när det gäller vänstervridningen inom kåren. Hade ni resonerat likadant om 41% av journalisterna röstat på SD? Eller är det bara ett ickeproblem när folk röstar "rätt"?

Inlagt av Lars Larsson tors, 2012-05-10 13:27

"Det viktigaste, och det som kanske kom fram allra minst, är att det inte påverkar journalistiken. I valet mellan yrkesrollen och partisympatier väljer journalister yrket. Vilket vi alla vet."

Att inte gynna enskilda partier är en sak. Partisympatier speglar emellertid djupare liggande värderingar, och dessa får självklart genomslag i yrkesrollen. Några journalister är medvetna om detta, t.ex. Lars Adaktusson.

http://www.metro.se/kolumner/mediekritiken-maste-tas-pa-allvar/EVHleg!tA...

"Partierna som finns på vänsterkanten har större stöd bland journalister än hos befolkningen i övrig, mest överrepresenterade är Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
Med detta har följt en åsiktsmässig och värderings­mässig likriktning vars konsekvenser är mer sofistikerade än vad som kan utläsas av enskilda artiklar eller antalet sända inslag. Det handlar om principerna för nyhetsvärdering, om vilka ämnen som ska uppmärksammas och om gängse förhållningssätt till övergripande samhällsfrågor."

Inlagt av Björn tors, 2012-05-10 15:30

"I valet mellan yrkesrollen och partisympatier väljer journalister yrket. Vilket vi alla vet."

Haha, vem försöker du övertyga? Dig själv?

Vi andra förfasas över det HAT och FÖRAKT som ni journalister varje dag spyr ut mot oliktänkande, särskilt nationalister.

Inlagt av molok tors, 2012-05-10 15:47

Det finns otaliga exempel på när kommentarer tagits bort, inte för att de är hatiska på något sätt, utan för att de minskar artikelns trovärdighet genom att presentera enkla fakta som ställer saker och ting i en annan dager.

Många journalister har svårt att leva upp till de nya krav på kvalité och objektivitet som kommentarerna innebär och alltför ofta blir lösningen att helt enkelt sudda bort kritiken.

Ni gör det väldigt enkelt för er själva att fullständigt fokusera på de kommentarer som är olämpliga. Det finns många exempel på artiklar där kommenteringsfunktionen är avstängd från början, även om det krävs ex ett facebook-konto för att kunna skriva där. Dilemmat ni står inför nu är att om ni kräver att personen som skriver inte är anonym så kräver den kommentaren er respekt på ett helt annat sätt. Tänk dig att ni krävde bank-id/e-leg för att kunna kommentera... då skulle ni inte längre med trovärdigheten i behåll kunna radera den kommentaren om den inte på ett klart och tydligt sätt var näthat.

Ni har grejer att fundera på. Var inte så rädda och skaffa er lite skinn på näsan!

Inlagt av johannes fre, 2012-05-11 16:06

Jättebra skrivet! Håller med på varje punkt! Keep it up!

Inlagt av Tor Ingels lör, 2012-05-12 13:47

Förlåt Helena jag måste näthata pga att din text är så provocerande för mig. Du är indoktrinerad. Du har ingen självkritik och inte heller någon yrkeskritik. Du får läsa detta i en grupp där ni kan stödja varandra och fortsätta se mig och andra journalistkritiker som hemska hatare som ni skall fördriva med er upplysta godhet.

Inlagt av Robert Stenkvist fre, 2012-05-25 20:31

Jag är hyggligt politiskt intresserad, jag följer med det mesta av politisk mediabevakning. Jag jobbar med politik, jag är med i ett politisk parti (SD) jag är partisk, men jag vet faktiskt om det. Ursäkta men media har bevakat MP mycket mer godvilligt än övriga partier (och då räknar jag bort mitt eget parti, som befinner sig i en annan skala när det gäller er journalister). Jag såg en partiledardebatt 2009 när Wetterstrand förföll till rent svammel när det kom in på skolpolitik. Det var uppenbart att hon inte hade en susning om vad hon pratade om. Ingenting nämndes av det i medierna dagen efter, tvärtom, hon fick bra betyg. Inte en enda gång fick Wetterstrand känna på samma korseld som övriga partiledare, vad jag minns. Jag anser att du har fel, MP blev särbehandlade.

Du förnekar det. Så typiskt, ni slår ifrån er alla kritik. När skall ni inse att det inte bara regelrätt går att slå ifrån sig alla kritik utan att ens analysera om den kan innehålla ett korn av sanning? Det här förhållningssättet från media ger upphov till en icke obetydlig frustration, så är det bara.

Inlagt av Robert Stenkvist lör, 2012-05-26 02:06

Jag anser att enskilda kommentarer som innehåller våldsamheter eller hot snarast förminskar det oerhörda svek svenska journalistkåren gjort sig skyldig till. det gör sveket futtigt. "Fria journalister" det låter som ett perverst skämt. Svenska journalister har lånat ut sig till en politisk vision som aldrig blivit demokratisk testad. Den som anmält en avvikande åsikt har offentligt rullats i tjära och fjäder. nu kommer frustrationen! Du Helena upprörs över hatet i kommentarsfält! Minns du Expressens och Aftonbladets förstasidor på valdagen? Ni har, de facto, sålt er själ för en grynvälling. Ni...du...har målat ut mig som rasist...för att jag inte tror på den politik som förs. Funderar du aldrig på detta när du har lagt dig och släckt lampan? Vem gav dig denna rätt?

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera