Gå direkt till textinnehållet

Kom till Helsingborg, Björn Häger

Björn Häger påstår i sin krönika ”När kommunen anställer egna reportrar” (11 maj 2015) att Helsingborgs stad anställt en massa kommunikatörer för att skönmåla verkligheten. Detta är inte sant. Tvärtom kan mer resurser på kommunikation öppna upp en kommun och bredda demokratin.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Under några veckors tid granskade Helsingborgs Dagblad, HD, hur Helsingborgs stad kommunicerar. Kritik riktades bland annat mot att staden skickar för många positiva pressmeddelanden och att tonen på hemsidan är för positiv. HDs kritik fanns på nyhetsplats och kultursidor, i debattartiklar och krönikor. Som en följd av granskningen anordnade Campus Helsingborg, i samarbete med Helsingborgs stad, ett öppet samtal om hur en stad berättar om sig själv. Dessutom skrev några av stadens kommunikatörer debattinlägg i HD. Tidningen var tuff i sin granskning, vilket vi som kommun måste acceptera och hantera.

När Björn Häger ställer ett minskande antal journalister mot ett ökande antal kommunikatörer, öppnar han för en intressant diskussion. Att t ex dagstidningar tappar läsare beror inte på att kommuner konkurrerar ut journalistiken, utan på en ökande digitalisering och en fri tillgång till nyheter och information. Men kanske beror det även på skribenterna själva? För när Björn Häger beskriver Helsingborgs stad, låter det visserligen upprörande, men hans beskrivning har ett problem: Den är inte sann.

Så, Björn Häger, varför ska jag slå upp tidningen Journalisten och läsa det du skriver? För att du sågar en kommun med 9 000 anställda? Eller en kommunikationsavdelning du aldrig ens talat med? Eller ska jag läsa din text för att den är tankeväckande – och sann? Problemet för mig som läsare är att jag inte tror på någonting i artikeln, eftersom det jag känner till inte rimmar med det du påstår. Tycker du som journalistutbildare och Publicistklubbens ordförande att det är ett problem?

Annons Annons

Menar jag då att HDs granskning var fel? Absolut inte. Jag och andra kommunikatörer har tvingats tänka efter och kritiskt betrakta hur vi kommunicerar. Alla som granskats har också erkänt att staden kan bli bättre.

Att Björn Häger slirar på sanningen är tråkigt, men värre är att han på fullt allvar verkar tro att kommunen försöker undanhålla människor sanningen. Så är det inte: Vi vet att stadens invånare är kapabla att tänka själva och inte alls låter sig luras. De förstår att en stad behöver lyfta fram varför den är en bra plats att bo, verka och turista på, samtidigt som problem i staden ska diskuteras och lösas.

Björn Häger verkar sakna en tid då medierna hade ensamrätt på att beskriva verkligheten, men denna tid är förbi. Är det ett hot? Nej, tvärtom. För även tiden då någon styrande kunde bestämma vad som skulle kommuniceras är förbi. Nu vandrar i stället stadens instagram-konto mellan olika yrkesgrupper, de boende i miljonprogrammet Drottninghög berättar i sin egna digitala tidning om sitt område och allt fler dokument, foton, filmer läggs öppet upp på nätet – ett tänk som bygger på att allt detta tillhör dem som bor och verkar i staden. I samma anda av öppenhet har Helsingborg en av världens största fria wi-fi zoner. Vårt arbete med öppna data har t o m gynnat medierna. När vi släppte händelsedata fritt kunde HD enklare granska stadens utmaningar, tidningens valdebatter möjliggjordes av en egen ingång till vårt fria wi-fi och de debatter eller föreläsningar staden sänder, bland annat från Almedalen, kan medierna bädda in på sina hemsidor. Vårt mål är att öppna upp hela staden genom kommunikation. Vi är inte där än, men vi är på god väg.

Betyder detta att mediernas roll som granskare är i fara? Nej, inte alls. Tvärtom har kommunens kommunikation alla möjligheter att komplettera den bild som medierna ger. 

Så Björn Häger; kom till oss i Helsingborg och se med egna ögon hur vi arbetar; från socialförvaltningens kommunikation kring de hemlösa, arbetet kring tolerans och allas lika värde, samarbetet med studenter på Campus Helsingborg, stödet åt arbetslösa invandrarkvinnor och konferenser för näringslivet till arbetet med en levande stadskärna, ambitionen att få hit fler kryssningsfartyg, den gemensamma visionen för staden, hbtq-hearingar och tusen och åter tusen andra kontakter med alla som bor och verkar i staden.

                                                     Mattias Hennius
                                                     pressansvarig Helsingborgs stad

 

Svar:

Mattias Hennius, pressansvarig Helsingborgs stad, menar att det jag skriver i min krönika inte är sant. Hur noga jag än läser har jag svårt att se vad han menar att jag skrivit som skulle vara osanning.

I krönikan refererade jag till HDs granskning, inget annat. Och där fanns det, vad jag förstår, inga osanningar. Självfallet påstår jag inte att det är kommunens fel att dagstidningarna skär ner. Men jag pekar på problemet när de tomrum som då uppstår ersätts med skönmålande floskler från kommunernas svällande kommunikationsavdelningar.

                                                                                      Björn Häger

Fler avsnitt
Fler videos