Hur ägd är
journalistkåren?

12 februari, 2013

Lars Hedegaard, grundare av det danska Tryckfrihetssällskapet,är en känd dansk islamkritiker som bl a i teve påstått att muslimska män våldtar sina döttrar.

Tisdag 5 februari larmar han polisen och säger att han blivit attackerad av en ca 25-årig  man med arabiskt utseende som skjutit på honom från en meters håll men missat. Hedegaard slår honom enligt egen utsago då i ansiktet. Mannen gör ett nytt försök att skjuta och då klickar pistolen, varpå Hedegaard, 70 år, brottar ner den unge mannen som försvinner från platsen. Inga vittnen till händelsen finns.

Hedegaard larmar polis och ger sedan genast intervjuer om saken i Politiken och danska Teve 2. Journalister intervjuar i brist på vittnen en granne och vän till Lars Hedegaard som meddelar att han hört en smäll när han legat i badkaret. Polis kommer genast till platsen i stora skaror med hundar och piketbilar och genomsöker ett avspärrat område i timmar. De får inte upp några spår. De ger en presskonferens där de återger Hedegaards egna uppgifter . Hedegaard förs till ”säker plats” och hans kollega Ingrid Carlqvist på Dispatch international vågar inte åka hem.

Samtliga danska partiledare inklusive statsministern  tar genast avstånd och uttrycker stor bestörtning. En kräver att attentatsmannen (som alltså man ännu inte vet någonting om) utvisas ur landet. Svenska tidningar hakar på och rapporterar om attacken, såsom Hedegaard berättat om den. Många fördömer den, från Niklas Orrenius till Per Gudmundsson som i protest tänker börja prenumerera på Dispatch international. Lars Vilks är förvånad. På  Avpixlat har man mycket att säga.

En vecka efter denna attack tycks inga säkra bevis framkommit och det blir underligt tyst om saken. Upprördheten över ”det politiska våldet” uttrycks på allt flera ställen och Lars Hedegaard går ut och säljer certifikat för ca 2000 kr styck på att man är en ”hederlig journalist”.

Kanske är den danska polisen inkompetent. Denna attack kan ha ägt rum, även om inga påtagliga bevis finns. Det kan ha rört sig om terrorister, privat hämnd eller udda galning.

Men det kan inte hjälpas att man får intrycket av att danska och svenska journalister går ner i brygga bakåt för att inte bli påhoppade av  ”invandringskritiska” för att de uttrycker tvivel. (Eller köpte de alla historien rakt av?) Få diskuterar t ex att Lars Vilks år efter år får ett entourage av säkerhetsmän för minst 10 miljoner skattekronor om året, medan pengar till stöd för kvinnor med våldsamma män alltid saknas. Alla journalister vet vilken storm som kommer att bryta ut på vissa nätsajter när man ifrågasätter högerextremism. Kvinnorna har ingen nätmobb till sitt förfogande.

Jag kan inte heller låta bli att jämföra med den kompakta skepticismen i svenska media då ”nallebombningen” av Lukasjenko i Vitryssland genomfördes av Studiototal i somras. Motvilligt gick man med på att det verkligen hänt först då internationella media diskuterat saken och presenterat bildbevis i flera veckor. Och man kunde kosta på sig att vara ”kritiskt granskande”, för Studiototal skulle sannolikt inte heller piska upp en lynchmobb på nätet.

Det är obehagligt att utsättas för en sådan.

                                                                           Katarina Mazetti

Läs Lars Hedegaards och Ingrid Carlqvists svar här.

Kommentarer

Det finns 18 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Josef Fransson tis, 2013-02-12 15:39

Skiljer sig rapporteringen från hur den skulle ha sett ut om någon annan skulle påstå sig fått en pistol riktad mot sin person med ett missat skott? Finns det några särskilda skäl att misstro just denna historia jämte hundratals liknande (om än inte så allvarliga) berättelser? Skulle det vara ett journalistiskt ansvar att misstro just denna person bara för att denne inte hyser samma åsikter som dig, eller skall de misstro alla som anmäler ett brott fram tills att polisen lagt fram obestridliga bevis för att ett brott verkligen ägt rum? Logiken haltar avsevärt, även fast man givetvis aldrig i något fall kan utesluta falskanmälningar. Dom förekommer de också!

Inlagt av MOB Produktion tis, 2013-02-12 15:41

Katarina Mazetti visar prov på en otäck människosyn när hon ställer Lars Vilks tyvärr nödvändiga livvaktsskydd mot våldsutsatta kvinnors. Naturligtvis skall både Lars Vilks och kvinnor som är utsatta för våld i nära relationer få samhällets stöd och skydd.

Inlagt av Alter00Ego tis, 2013-02-12 16:00

Kan ni inte be om en kommentar från danska polisen?

Inlagt av Birgitte Berthelsen tis, 2013-02-12 16:40
Inlagt av Bitte Assarmo tis, 2013-02-12 16:51

Naturligtvis finns det inte större orsak att misstro Lars Hedegaards berättelse än någon annans. Katarina Mazetti baserar sin artikel på "guilt by association", och låter sina egna värderingar stå i vägen för en nyanserad journalistisk artikel. Och det är helt och hållet mänskligt, så gör de flesta av oss. Vissa gör det dock lite mer än andra, att döma av den här artikeln.

Inlagt av Karro R tis, 2013-02-12 17:02

Jag tycker att rapporteringen kring Hedegaard varit ungefär som all annan bevakning.

Att Katarina väcker frågan om det hela är ett påhitt tycker jag hon är i sin fulla rätt att göra, men det blir samtidigt lite dubbelt om hon förväntar sig att vi ska tro på hennes utsagor om att personer är hem till henne och knackar på väggar.

Jag väljer att tro på både Hedegaard och Katarina Mazetti, men förbehåller mig så klart rätten att ändra mig om någon kan visa att de ljuger.

Katarina är inne på ett viktigt spår, att journalister inte i tillräckligt hög grad ifrågasätter den givna sanningen. Det såg vi inte minst i fallet Thomas Quick, journalister lät sig matas med lögner under massvis av år.

Men när det gäller Hedegaard. Lek med tanken att den som larmat var en kvinnlig redaktör på en av Sveriges största tidningar, och att hon blivit hotad med pistol i hemmet av någon skinnskalle. Hade Katarina Mazetti per automatik ifrågasatt berättelsen då också?

Att Katarina Mazetti ifrågasätter Lars Vilks livvaktsskydd ter sig tragikomiskt. Vilks har vid åtminstone ett tillfälle blivit utsatt för ett konkret mordförsök, och flera fall av försök till fysiska attacker vid föreläsningar.

Lars Vilks är en konstnär som likt Elisabeth Ohlsson Wallin valt att ifrågasätta religiösa normer och kontexter. För det så har han blivit dödshotad. Jag finner det anmärkningsvärt om Katarina Mazetti inte tycker att detta är värt att skydda, vilket priset än är.

Att påstå att det alltid saknas pengar för att skydda våldsutsatta kvinnor från män är dessutom en uppenbar överdrift, och gör att Katarina Mazetti framstår som ganska oseriös.

Jag vill applådera Katarina Mazetti för att hon deltar i en diskussion om åsikter, hat och nätet. Även om vi inte tycker lika så är det alltid bra att människor med andra åsikter än dina egna får höras.

Inlagt av Erik, Sthlm tis, 2013-02-12 17:08

Vilks hade väl inte heller dygnet-runt-livvakter – trots fatwa – förrän incidenten där två muslimska killar försökte tända eld på hans hus i tron att han var där inne.

Kvinnor som utsätts för lika påtagliga hot brukar väl erbjudas skyddad identitet och skyddat boende, vilket är bra.

Vilks är en offentlig person på ett annat sätt, så lösningen är annorlunda i hans fall.

Dessutom är hoten mot Vilks politiska och därför ett angrepp på själva demokratin. Så det är inte fel att ge detta prioritet, om man tycker demokratin är värd att försvara.

Inlagt av Birgitte Berthelsen tis, 2013-02-12 17:20

Det her er simpelthen udtryk for avsindig dårlig journalistik! Alle data er baseret på de første timer efter attentatet, hvor der endnu ikke var vidner eller gennemset overvågningsbilleder. Dette er i øvrigt fortsat i gang! Der ER vidner, der har set manden i 2 dage før attentatet i området - og på overvågningsbilleder er manden set løbe fra stedet. At antyde, at attentatet er iscenesat er groft uden beviser - og vidner om det moralske forfald der er på venstrefløjen, hvor man mener det er helt ok at slå islamkritikere ihjel - for de er jo lidt selv ude om det. Fy for pokker! Ytringsfriheden er truet så snart vold kommer ind i billedet - og det er bevist at muslimer gang på gang forsøger at stoppe enhver kritik af islam med vold og mord.

Men dem tør du nok ikke kritisere!

Inlagt av Andvare tis, 2013-02-12 20:16

Min uppfattning efter att ha läst tidningarna på bägge sidor sundet, är att det varit underligt tyst i SVENSK media. Däremot inte i den danska. Något som jag tolkat som samma politiska fenomen som den mycket nedtonade svenska mediabevakningen om Mangs, terroristförsöket mot Jyllandsposten och misshandeln i Kortedala.

Och inga säkra bevis? Hur vet Mazetti detta? Det kan ju tänkas att danska polisen är lite mer tystlåten om en pågående utredning än den svenska. Om bevis finns i tillräcklig mängd är nämligen en sak för polis och åklagare att avgöra. Inte för den journalistiska folkdomstolen. Inte ens i Sverige, även om det har börjat svaja betänkligt här på sistone.

Men en sak är säker: Eftersom det avlossats skott, så finns det också konkreta bevis. En kula tar alltid vägen någonstans. Om inte Mazetti vill ge sken av att Hegegaard skulle ha iscensatt ett falskt mordförsök med luftpistol.

Inlagt av Maria Stenlund tis, 2013-02-12 20:26

Hej Katarina!
Hur skulle du uppleva om vi ifrågasätter om du haft knackningar på ditt hus? Om vi ifrågasätter att det är en sanning eller ett påhitt av dig. Hur kan du ens tro att någon vill hitta på ett mordhot? Varför är du så arg på SD, Avpixlat och svenskarna? Jag förstår faktiskt inte det. Vi har alla åsikter men varför göra andra så illa? Du säger att du får hatmail, varför skriver du då hatiska krönikor?

Inlagt av katarina mazetti tis, 2013-02-12 21:00

Jag är faktiskt förvånad att ingen reagerat på det faktum att alla politiker och många journalister gick ut och talade om "hot mot yttrandefriheten" INNAN de magra bevisen fanns.(Och fortfarande tycks ju ingenting bekräfta att det är en muslimsk hämnare och inte är en udda galning som är misstänkt.) Ungefär som när alla skrev att "Al Quaida har kommit till Oslo!" då bomber sprängdes där, bomber som sedan visade sig placerats av Anders Breivik.Och tror ni verkligen att om en känd 70-årig feminist hävdat att hon brottat ner en mordisk ung sverigedemokrat - skulle då statsminister och samtliga partiledare gått ut och talat om ett vidrigt brott mot yttrandefriheten, innan polisutredningen var påbörjad? Reaktionerna i kommentarsfältet bekräftar för mej att "islamkritiker" har mycket hög trovärdighet i journalistkretsar.

Inlagt av Ted Ekeroth tis, 2013-02-12 21:27

Hej,
du säger flyktigt att inga vittnen finns. Men jag har lyssnat på danska TV2s inslag om händelsen (som alla kan se här: http://www.youtube.com/watch?v=NuziIzuovhc) och där finns det minst två vittnen som säger att de sett och hört saker. En av dem säger att hon såg tomhylsan, t.ex.
Har du missat detta? Om du har missat det, förändrar det något i din syn på händelsen? Tror du att vittnena ljuger?

Inlagt av Vargen kommer ons, 2013-02-13 08:32

Du, Katarina, har ju många gånger skrikit att vargen kommer, varför ska vi tro på dig?
Vad har DU för bevis?
Vad gör dig mer lämpad att analysera om brott har begåtts, vilka sakfakta grundar Du dina slutsatser på?
Vari ligger skillnaden på hot gentemot din egen person och ex Lars Hedegaard?
Vad gör hoten mot honom mindre värda än "hoten" mot din person?

Inlagt av Micke Johnsson ons, 2013-02-13 08:39

Katarina!

Dansk polis har flera bevis för mordförsöket. Annars håller jag med dig om att journalister inte ifrågasätter mer. Ta det fiktiva klimathotet tex och dess kopplingar till Club of Rome. Inga journalister tar upp Agenda 21 som vi i Sverige skrivit under utan folkomröstning! Här är scoop för flera år framåt.

Åter till mordförsöket på Lars, det verkar som om du har något personligt mot Lars, är det för han vågar stå upp mot islam eller är det för han har en tidning som är islamkritisk?

Inlagt av henhåle ons, 2013-02-13 09:58

Att staten håller Lars Vilks med livvakter beror kanske på insikt om vad ett mord på en enskild känd person eller diplomat kan få för följder? Kristallnatten är endast ett exempel.

Inlagt av tonten p loftet ons, 2013-02-13 15:52

vad får man skriva här då? håller verkligen KM tillräckligt hög journalistisk kvalitet för att bli tagen på allvar? så. provar med detta.

Inlagt av katarina mazetti ons, 2013-02-13 22:29

Lars och Ingrid – gläd er!

Som vanligt när man hamnar i debatt med sverigedemokrater eller de s k islamkritiska får man en massa invektiv men inget som helst svar på den huvudfråga som faktiskt ställdes i mitt debattinlägg: Hur kunde alla partiledare i Danmark och en hel massa journalister på båda sidor sundet genast gå ut så hårt och fördöma en händelse som det då bara fanns Lars Hedegaards uppgifter om? För så var läget i flera dagar. Polisen återgav hans berättelse men betonade att de inte hade bevis hade och att motivet för mordet var okänt. Det kunde enligt polisen vara t ex en svartsjuk person eller en galning.
Denna fråga ställde jag till journalister, på Publicistklubben och i tidningen journalisten. Inte till allmänheten och inte i polisens facktidning. I den senare skulle jag kanske fått stöd: poliser vet att när de går ut och ber om iakttagelser får de alltid in en hel drös sådana, mer eller mindre fantasifulla. Detta vet även journalister, åtminstone de som dragit slutsatser av Thomas Quick-affären (I vissa vittnesmål bar t ex förövaren skägg, i andra skäggstubb, ibland var det två mystiska män i mörka kläder, ibland en röd jacka som kunde varit en regnkappa, etc).
Det är möjligt att utredningen så småningom kommer att ge tydliga bevis, men DET HÖR INTE DIT! Det ändrar inte det faktum att två länder råkade i medialt uppror direkt då en känd islamkritiker hävdar att han blivit attackerad.
(Inte heller hör det dit att jag, på en journalistfråga, berättade om knackningarna på mitt hus. Jag hävdade också att jag inte kände mej så skrämd av dem – de gjorde mej inte hälften så rädda som alla fruktansvärda påhopp jag fått i Avpixlat, typ ”där sitter kärringen med rödvinsdunken och knarket, dags för tvångströja, kan ingen få tyst på henne?)
Lars Hedegaard och Ingrid Carlqvist får väl glädja sig åt att de islamkritiska kretsarna har mycket hög trovärdighet i de skandinaviska länderna. Jag är förvånad över att man ständigt klagar över motsatsen i sd-kretsar.

Inlagt av Knud Damgaard C... fre, 2013-02-15 09:36

Det er muligt at det danske politi er inkompetent, men der er intet politikorps i den vestlige verden der er mere inkompetent end det svenske politi. De evnede som bekendt ikke at opklare mordet på Oluf Palme.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden