Reality check för Katarina Mazetti

13 februari, 2013

Kära Katarina Mazetti. Det är inte lätt att hålla reda på en massa trista fakta, så självklart har vi förståelse för att du har fått så många saker om bakfoten. Dock brukar det vara en god idé att inte gå ut med sina märkliga påståenden, förrän man kollat upp dem. Låt oss därför hjälpa dig att rätta till dina felaktigheter:

Reality check för Katarina Mazetti

Kära Katarina Mazetti. Det är inte lätt att hålla reda på en massa trista fakta, så självklart har vi förståelse för att du har fått så många saker om bakfoten. Dock brukar det vara en god idé att inte gå ut med sina märkliga påståenden, förrän man kollat upp dem. Låt oss därför hjälpa dig att rätta till dina felaktigheter:

1. Lars Hedegaard har inte i tv påstått att ”alla muslimer våldtar sina barn”. Faktiskt har han aldrig påstått detta, inte i ens i det samtal som fördes i hans hem och som aldrig var ämnat för publicering. Däremot svarade han på en fråga från den så kallade reportern om vad han tyckte om det faktum att incest och våldtäkter är så vanliga i muslimska familjer.
Därefter skrev han en faktaspäckad bok om de många övergrepp mot kvinnor som utförs i islams namn. Den heter Muhammeds piger och om du klarar att läsa danska föreslår vi att du införskaffar den och lär dig något på kuppen.

2. Vi tycker det är fascinerande att du anser dig vara en bättre kriminaltekniker än danska polisen. Kulhålet, patronhylsan, videofilmen på den flyende gärningsmannen och de många vittnen som sett mannen i den röda postjackan har åtminstone fått danska säkerhetspolisen PET att se mycket allvarligt på mordförsöket mot Lars Hedegaard. Men, men – som man känner sig själv känner man andra. Du kanske själv brukar kraftigt överdriva det du är med om och förutsätter att andra gör detsamma?
3. Honest Press Certificate är inget man kan köpa som bevis på att man är en hederlig journalist. Det är ett certifikat som visar att köparen stödjer Dispatch International som, till skillnad från andra svenska medier, har som mål att bedriva gammaldags, hederlig journalistik. Allt som står i vår tidning är både sant och relevant, vilket man näppeligen kan hävda om DN, Svenskan, Aftonbladet, Expressen och ICA-kuriren. För 2 250 kronor (inte 2 000) kan man köpa ett certifikat att en dag visa upp för barnbarnen – att man var en av dem som var med och återinförde hederlig press i Sverige. Men du kan ta det lugnt, Katarina – även om du skulle vilja, så säljer vi inget till dig.
4. Den danska polisen är allt annat än inkompetent. Tvärtom brukar man kalla den Europas bästa, eftersom de har så hög uppklarningsprocent på begångna brott. Vi vilar tryggt i förvissningen om att de kommer att gripa den unge man som försökte mörda Lars.
5. Du förfasar dig över att Lars Vilks livvaktsskydd kostar tio miljoner kronor om året. Vad föreslår du? Att vi låter islamisterna döda honom? Du påstår sedan att misshandlade kvinnor inte får något skydd. Sanningen är att det under förra mandatperioden satsades en miljard (!) kronor på ”mäns våld mot kvinnor”. Att det är lika vanligt att kvinnor slår män, kan vi glömma just för ögonblicket. Karlar får väl klara sig själva?
6. ”Kvinnor har ingen nätmobb till sitt förfogande”, skriver du. Här måste vi göra dig besviken. Ingrid Carlqvist har blivit utsatt för ett flertal nätmobbar bestående av kvinnor som nästan hatat livet ur henne för att hon haft fräckheten att ta falskanklagade pappor i försvar.
Till sist vill vi ge dig lite fler märkliga nyheter att fundera över, nu när vi tagit ifrån dig ”Den stora konspirationen bakom mordförsöket på Lars Hedegaard”. Vad sägs om månlandningarna – har de verkligen ägt rum? Sköt Olof Palme sig själv? Lever Elvis fortfarande? Snömannen klampar kanske fortfarande omkring i Alperna? Bermudatriangeln sväljer all världens fartyg? Bilderberggruppen styr världen?
Att sprida lögner och obekräftade påståenden omkring sig är både otrevligt och farligt. Faktiskt menar vi att journalisternas hatiska ton mot Lars Hedegaard och de många felaktiga beskrivningarna av honom, kan vara en bidragande orsak till mordförsöket. Kanske hade det falska postbudet fått för sig att Lars Hedegaard var fritt villebråd.

Vi på Dispatch International offrar vår egen säkerhet för att få behålla vårt demokratiska styrelseskick och för alla svenskars rätt att fritt få uttrycka en åsikt – vad gör du? Sprider ondsinta rykten och sitter sedan och lipar över att du blir utsatt för näthat.

Reality check?

 

                                                                            Lars Hedegaard

                             cheferadktör Dispatch International, Danmark

                                                                             Ingrid Carlqvist

                                chefredaktör Dispatch International, Sverige

Läs Katarina Mazettis debattartikel här.

Kommentarer

Det finns 11 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Tor Gustafsson ons, 2013-02-13 14:26

Glimrende, Lars och Ingrid !

Inlagt av Jon ons, 2013-02-13 14:37

Jösses, vilken fånig ton i texten. Oavsett vad som är sant och falskt i frågorna som tas upp.

Inlagt av Bengt ons, 2013-02-13 16:23

Det finns alltid något att klaga på tydligen. "Tonen" var fel...

Inlagt av Charlotte ons, 2013-02-13 16:33

Mycket bra, Ingrid Carlqvist och Lars Hedegaard! All heder åt er.

Inlagt av Kenneth Karlsson ons, 2013-02-13 17:07

Jon: tonen kallas ironisk, något som ju Mazetti själv är bra på. Förutom det så tycker jag att Katarina Mazetti visst ska få stödköpa certifikatet om hon vill.

Inlagt av katarina mazetti ons, 2013-02-13 22:24

Lars och Ingrid – gläd er!

Som vanligt när man hamnar i debatt med sverigedemokrater eller de s k islamkritiska får man en massa invektiv men inget som helst svar på den huvudfråga som faktiskt ställdes i mitt debattinlägg: Hur kunde alla partiledare i Danmark och en hel massa journalister på båda sidor sundet genast gå ut så hårt och fördöma en händelse som det då bara fanns Lars Hedegaards uppgifter om? För så var läget i flera dagar. Polisen återgav hans berättelse men betonade att de inte hade bevis hade och att motivet för mordet var okänt. Det kunde enligt polisen vara t ex en svartsjuk person eller en galning.
Denna fråga ställde jag till journalister, på Publicistklubben och i tidningen journalisten. Inte till allmänheten och inte i polisens facktidning. I den senare skulle jag kanske fått stöd: poliser vet att när de går ut och ber om iakttagelser får de alltid in en hel drös sådana, mer eller mindre fantasifulla. Detta vet även journalister, åtminstone de som dragit slutsatser av Thomas Quick-affären (I vissa vittnesmål bar t ex förövaren skägg, i andra skäggstubb, ibland var det två mystiska män i mörka kläder, ibland en röd jacka som kunde varit en regnkappa, etc).
Det är möjligt att utredningen så småningom kommer att ge tydliga bevis, men DET HÖR INTE DIT! Det ändrar inte det faktum att två länder råkade i medialt uppror direkt då en känd islamkritiker hävdar att han blivit attackerad.
(Inte heller hör det dit att jag, på en journalistfråga, berättade om knackningarna på mitt hus. Jag hävdade också att jag inte kände mej så skrämd av dem – de gjorde mej inte hälften så rädda som alla fruktansvärda påhopp jag fått i Avpixlat, typ ”där sitter kärringen med rödvinsdunken och knarket, dags för tvångströja, kan ingen få tyst på henne?)
Lars Hedegaard och Ingrid Carlqvist får väl glädja sig åt att de islamkritiska kretsarna har mycket hög trovärdighet i de skandinaviska länderna. Jag är förvånad över att man ständigt klagar över motsatsen i sd-kretsar.

Inlagt av Martin ons, 2013-02-13 23:03

Det finns en lite obehaglig rundgång här. Jag tycker inte man ska försvara Mazetti och gängets förhållningssätt till vare sig politik eller journalistik, men att Dispatch påstår sig återinföra "hederlig journalistik" är lite väl magstarkt. Man tar upp (några av de många) saker den svenska journalistkåren är dålig på att ta upp, men man gör det på ungefär samma dåliga sätt.

Sverige har långt, långt kvar till något som liknar kvalitativa medier. Och, som utbytet mellan Dispatch-gänget och Linderborg/Mazetti-gänget visar, ännu längre kvar tills vi har ett samtalsklimat värt namnet. Det är visserligen mer den ordinarie "kulturelitens" fel än Dispatchs, men de "nya medierna" har en lika lång väg att vandra som de gamla innan det går att tala om någon kvalitetshöjning.

Att bara vända upp och ner på "PK" innebär ju inte nödvändigtvis att man automatiskt säger sanningen, eller ens något vettigt.

Inlagt av Axel Pettersson tors, 2013-02-14 08:13

Jag håller med om att tonen var lite onödigt barnslig, nästan twittervänsternivå. Även om jag har full förståelse för bitterheten hos Dispatch-journalisterna och andra som utsatts för hot länge utan att få annat än hån från etablerad media så är det verkligen värt det att ta ett djup andetag och inte ramla ner till en lägre nivå när man ger sig in i debatten. Alltför många andra har redan gjort det misstaget och därför står vi nu med nästan ingen möjlighet alls att hitta gemensam mark att mötas på.pbbEk

Inlagt av Ingrid Carlqvist tors, 2013-02-14 15:04

Axel Pettersson, vi på Dispatch är inte det minsta bittra! Vi är förbannade men totalt dedikerade vår uppgift - att återuppväcka det journalistiska modet i Sverige. Det får vara slut med dessa politiskt korrekta beskrivningar av verkligheten och denna fullständiga blind- och dövhet för de enorma utmaningar vårt samhälle står inför.

Vi valde att vara lite sarkastiska mot Katarina Mazetti. Man hade kunnat välja en helt annan ton, men det hade nog blivit för elakt.

Inlagt av stegan sön, 2013-02-17 18:32

Ett sätt att stoppa näthatet är att de som skriver sina ledare och kolumner med mera ENBART gör det i tidningsdelen.
Alltså skall det inte gå att läsa detta på nätet.

Då kan deras alster delas av de som det berör, "klubben för inbördes beundran".

Till äventyrs så kan medias upplagor gå upp om dessa "näthatare" tvingas köpa tidningen vilket borde gör er glada,
eller så uteblir de råa svaren på det av vissa journalisters kränkande benämningar på nämnda hatare.

Inlagt av Ned Newman tis, 2013-05-21 09:29

För oss vanliga läsare var Mazerttis artikel en pinsam sak. Ungefär på samma sätt som man skämdes över föräldrarna, när de kom i i pojkrummet och försökte skoja, när man hade kompisar på besök

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden