Gå direkt till textinnehållet

Humanisten som styr över fyra tidningar

Gunilla Kindstrand blev på 90-talet rikskänd som en lyhörd programledare för Sveriges Televisions bokprogram Röda rummet. Hon ville få i gång äkta samtal.

– Vår idé var att det skulle ”kännas” i rutan att studiogästerna tänkte tillsammans och verkligen lyssnade på varandra. De skulle inte bara leverera pratminus och färdiga svar. Vi placerade dem så att de satt tätt, och ansikte mot ansikte.

Som ny chefredaktör på Hälsingetidningar bär hon med sig en liknande inställning.
– Vi på lokaltidningarna ska befinna oss i ögonhöjd med läsarna, också i kulturjournalistiken. Vi deltar i ett fortlöpande samtal med vår publik.
All anledning då att tidningarna visar respekt för dem de skriver för eller – om så krävs – är kritiskt emot.
Sedan den 17 september är hon ansvarig utgivare för de fyra hälsingetidningarna inom Mittmediakoncernen: Hudiksvalls Tidning, Ljusdals-Posten, Ljusnan och Söderhamns-Kuriren, deras gemensamma hemsida och fyra gratistidningar.
– Alla fyra tidningarna har behållit sin lokaltidningskaraktär, trots att de samarbetat redaktionellt under många år. Lokaltidningarna här spelar en stor roll för samhällets självbilder och för det osynliga kontraktet mellan medborgare och samhälle.

Hon leder en redaktion med totalt nära 100 personer, inklusive de anställda på gratistidningarna. Gunilla Kindstrand har visserligen erfarenhet av att vara chef, men aldrig för en så stor organisation.
Hon styr sitt imperium i ständig rörelse, från fyra olika redaktioner, med arbetsplats på var och en av dem.
– Det innebär att jag alltid är frånvarande på tre orter, konstaterar hon sakligt.
Grunden för Hälsingetidningar är en stabil organisation, där tidningarnas nyhetschefer fortlöpande kommunicerar med varandra och henne i det dagliga arbetet.
De fyra titlarna samarbetar om visst material, men prioriterar olika och har olika karaktär och tilltal. Trots att Gunilla Kindstrand mest ägnat sig åt kulturfrågor är hon inte främmande för allmänjournalistiken. Hon har varit natt- och dagredigerare, polisreporter och även bevakat landsting och kommun.

Först tvekade hon en aning när hon erbjöds jobbet på Hälsingetidningar.
– Men när jag väl fick klart för mig vad det jobbet gick ut på blev det oemotståndligt. Mittmedia har skapat delvis nya roller för oss utgivare, med stort fokus på att publicistiskt utveckla tidningarna.
En stark redaktionell chef, AnnaKarin Lith, har en plats i Mittmedias högsta ledningsskikt. Det borgar för att koncernen värderar journalistiken även i tider då frågor om hur man ska nå lönsamhet dominerar mediedebatten, menar Gunilla Kindstrand.

Att rekrytera humanister som Gunilla Kindstrand till chefredaktörsposterna var vanligare förr, men sällsynt i dag. På rak arm kommer hon bara på två övriga utgivare på svenska dagstidningar som har liknande bakgrund: Daniel Sandström på Sydsvenskan och Stefan Eklund på Borås Tidning.
– De publicistiska frågorna blir viktigare i det nya medielandskapet. Marknaden förändrar sig snabbt, men nu gäller det att fokusera hårt på det publicistiska, oavsett vilken kanal det handlar om. Vi måste utveckla den lokala journalistiken mot perspektiv, urval, reflektion, fördjupning för att förbli relevanta.

Läs hela intervjun med Gunilla Kindstrand i pappersutgåvan av Journalisten. Prenumerera här.

Fler avsnitt