Valkampanjer dominerade mediebevakningen 2018

21 september, 2018

VALET 2018 Ingen enskild sakfråga dominerade mediebevakningen under valrörelsen. Istället var det valkampanjer, debatter och opinionsundersökningar som fick störst utrymme i medielandskapet.

Det visar valanalysen Snabbtänkt, där 100 ledande forskare ger aktuella reflektioner kring valet 2018 tio dagar efter valet.

– I årets valrörelse blev detta extra tydligt eftersom det i hög grad handlade om regeringsmakten. Det man kan konstatera är att mediebevakningen inte varit vinklad till förmån för något parti, säger Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitet.

I medierapporteringen under valrörelsens tre sista veckor har allra flest nyheter handlat om kampanjer. Sakfrågorna, som pensioner och integration kommer långt ner på listan. Undersökningen har gjorts på Aftonbladets, Dagens Nyheters, Expressens och Svenska Dagbladets förstasidor samt inledande löp i Dagens Eko, Rapport och TV4 Nyheterna.

”Den viktigaste slutsatsen av studien är dock att ungefär två tredjedelar av dessa toppnyheter under valrörelsen inte innehöll vinklingar som var positiva eller negativa för något politiskt parti”, sägs det i rapporten.

VALET 2018

Årets groda 2021

Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2021 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 14 februari. Rösta här.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies