UNT samarbetar med Direktpress
Gratistidningsförlaget Direktpress har sålt Uppsalatidningen till UNT. Tidningen kommer dock att drivas vidare som förut och ingå i Direktpresskedjan. UPPDATERAD
Veckotidningen Uppsalatidningen distribueras till hushåll och i tidningsställ och har en upplaga på 95 000 ex. Nu köper alltså mediehuset UNT tidningen. Parallellt med köpet lägger UNT sina två gratistidningar Knistabygden och Sigtunabygden i Direktpress, där Uppsalatidningen fortsatt kommer att finnas och drivas vidare som tidigare.
UNT räknar med att kunna hämta hem synergivinster genom att flytta Uppsalatidningens tryck och distribution till det egna tryckeriet och distributionen. Fram till nu har tidningen tryckts i Stockholm och delats ut med posten.
– Jag tror att det här blir långsiktigt bra, säger UNTs publisher Hanna Stjärne.
Blir det någon form av redaktionellt samarbete också?
– Nej, Uppsalatidningen kommer att fortsätta som en självständig och konkurrerande redaktion till UNT.
En annan vinst med samarbetet är att UNT kan erbjuda annonslösningar ända ner till norra Stockholmsområdet via Direktpress olika titlar. Detsamma gäller för Direktpress, som kan erbjuda annonsörerna en obruten kedja från Stockholm upp till Uppsala, via Knivstabygden och Sigtunabygden som UNT lägger in i Direktpress.