Gå direkt till textinnehållet

Unga lyssnar mindre på SR

Unga människor lyssnar allt mindre på public service-radion. P3 har på två år minskat från 20 till 16,7 procents lyssnande bland befolkningen under 35 år, enligt en lyssnarundersökning från Ruab (Radioundersökningar AB).

Unga människor lyssnar allt mindre på public service-radion. P3 har på två år minskat från 20 till 16,7 procents lyssnande bland befolkningen under 35 år, enligt en lyssnarundersökning från Ruab (Radioundersökningar AB).

Sveriges Radio når varje dag 53,5 procent av befolkningen 9-79 år – en minskning med 0,8 procent sedan förra mätningen. Reklamradion når 31,4 procent – även det en svag minskning. När det gäller andelen av lyssnartiden har SR-kanalerna 64,7 procent, den kommersiella radion 29,4 procent och närradion 2,2 procent.

Unga väljer bort SR

I den yngre halvan av befolkningen, under 35 år, är det bara 31,1 procent som lyssnar på Sveriges Radio en genomsnittlig dag.

Unga väljer i allt högre grad bort Sveriges Radios utbud av nyheter, kultur,

samhällsprogram, musik och underhållning. I åldrarna 9-19 år lyssnar endast 17,6 procent dagligen. I åldrarna 20-34 år är siffran 39 procent – att jämföra med åldersgrupperna över 50 år där mer än 75 procent lyssnar dagligen på Sveriges Radio, skriver SR i ett pressmeddelande.

– Att lyssnandet på SR bland unga successivt minskar har vi kunnat se under lång tid, säger Lisa Söderberg, VD för Sveriges Radio.

Nya sätt att konsumera medier

– Medievanorna bland unga, även bland unga vuxna, har förändrats kraftigt under 1990- och början av 2000-talet. Och det är inte bara annan radio och TV, eller traditionella medier, som konkurrerar om ungas uppmärksamhet. Webbsurfande, nedladdning av musik från nätet, spel, nya sätt att umgås, konsumera och se på medier, tvingar många,

också oss inom radiomediet, att tänka nytt, säger VD Lisa Söderberg.

Söderberg oroad

Hon är oroad över utvecklingen:

– Den unga publiken är en av Sveriges Radios viktigaste frågor – de är framtiden, säger Lisa Söderberg. Kan vi inte hitta ett sätt att bryta den nedåtgående trenden är public service i fara.

Fler avsnitt
Fler videos