Gå direkt till textinnehållet

TV4-Gruppen ökade omsättningen

TV4-Gruppens annonsförsäljning ökade med 13 procent och omsättningen med fem procent 2011. Men det operativa resultatet minskade i förhållande till 2010.

Det operativa resultatet 2011 blev 529 miljoner kronor, nära 300 miljoner lägre än 2010. Rörelsemarginalen var 10 procent (16 procent 2010).

Enligt TV4-Gruppens VD Casten Almqvist beror det sämre resultatet på att gruppen kraftigt har ökat sina programinvesteringar under året för att bättre kunna möta den hårdnande konkurrensen på TV-marknaden.

Annonsmässigt var året positivt för gruppen, reklaminvesteringarna ökade med 13 procent – medan snittet för traditionella medier var en ökning på tre procent. Också de lokala kanalerna i TV4 Sverige ökade sin annonsförsäljning – med 20 procent – och tog andelar på den lokala annonsmarknaden.

Tittarmässigt blev 2011 gruppens hittills bästa sedan MMS-mätningarna inleddes 1994. I TV4-Gruppens huvudmålgrupp, 12-59-åringarna, ökade tittandet till 31,4 procent (29,9 procent 2010).

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.