Gå direkt till textinnehållet

TTs bildchef om trängselbilder: ”Inte en fråga i Sverige”

Mats Schagerström, bildchef på TT, anser att den norska debatten om användningen av teleobjektiv för att skildra trängsel i utelivet är överdriven – och har inte sett några problematiska publiceringar i svenska medier.

Journalisten har berättat om den norska debatten om användning av teleobjektiv för att förstärka känslan av trängsel i bilder. Debatten startade efter att norska Dagbladet publicerade en video och stillbilder från trängseln i stadsdelen Grünerløkka i Oslo i början av april. Av bilderna framgick att folk inte klarade att hålla de avstånd som anmodats för att minska virusspridningen.

Kritikerna anser att bilderna var vilseledande eftersom Dagbladet använt teleobjektiv, eller snarare zoomat in så pass mycket att en liknande effekt uppstått, där bilden pressas samman och det ser ut som att folk är närmare varandra än de egentligen är. Dagbladets chefredaktör har bemött kritiken och den norska faktagranskningssajten Faktisk har granskat publiceringen.

Skärmdump från Dagbladets omtalade video. Foto: Dagbladet

Annons Annons

I Sverige har det i sociala medier cirkulerat mängder av bilder på trängsel på uteserveringar och parker sedan restriktionerna infördes förra månaden. Även i etablerade medier har trängselbilder publicerats. Ändå har debatten om teleobjektiv inte kommit hit.

– En förklaring kan vara att vi inte har lika hårda restriktioner som i andra länder och att det därför inte blir lika uppmärksammat. Jag kan tänka mig att det var en lite hetare fråga i Norge, säger Mats Schagerström, bildchef på TT.

– Men jag har inte heller sett några bilder som jag tyckt varit problematiska i svenska medier. Vad som cirkulerat i sociala medier har jag för dålig koll på för att kunna uttala mig om.

Han tycker att den norska debatten är överdriven.

– Uppenbarligen var det mycket folk på gatorna, det uppger Dagbladet själva, och personerna som intervjuas i inslaget. Man kan se under de intervjuerna att det passerar mycket folk i bakgrunden. Det verkar helt enkelt har varit trängsel.

Danska Ritzau tog i fredags bildserier för att illustrera hur stor skillnaden blir mellan teleobjektiv och vidvinkellins, och beroende på val av vinkel, och Journalisten publicerade några av de bilderna i måndags.

– De bilderna är extrema och visar hur viktigt det är med etik i bildjournalistiken. De etiska kraven man ställer på fotografen är ju samma man ställer på reportern – man ska tolka verkligheten på ett så korrekt sätt som möjligt. Om det är glest mellan folk på Skånegatan använder man inte ett 400 millimeters objektiv för att få det att se ut som trängsel, säger säger Mats Schagerström.

Har ni haft en intern diskussion om trängselbilder?
– Ja. Det har funnits ett stort intresse för bilder som skildrar Sverige under coronakrisen, även från utlandet. Vi tar bilder som visar både trängsel och att folk håller avstånd, för bådadera förekommer. För oss har det mer handlat om urvalet av bilder, än om tekniken.

Fotografer ser ju direkt om en bild är fotad med teleobjektiv, men för andra kan det vara svårt att tolka bilderna rätt. Vad finns det för knep?
– Ett foto som är taget med teleobjektiv pressar samman slutet och början på bilden, avståndet till den punkt som är längst bort i bilden förefaller vara närmare. Man kan titta efter referenspunkter där man vet avstånden. Det flesta har en känsla för hur glest lyktstolpar står, till exempel. Om det står en cykel parkerad mellan två personer kan avståndet mellan dem inte vara 50 centimeter.

Fler avsnitt
Fler videos