Gå direkt till textinnehållet

Tittarflopp för SVTs temakanaler

Sveriges Televisions temakanaler 24 och Barnkanalen har fortsatt svårt att dra till sig tittare.Första halvåret 2004 låg både kanalerna under en procent i daglig räckvidd.

Sveriges Televisions temakanaler 24 och Barnkanalen har fortsatt svårt att dra till sig tittare.Första halvåret 2004 låg både kanalerna under en procent i daglig räckvidd.

SVTs nyhetskanal 24 startade i februari 2003 och händelsen beskrevs då som en milstolpe i svensk TV-historia av VDn Christina Jutterström. Men kanalen har haft svårt att nå ut till tittarna. Under 2003 hade kanalen en daglig räckvidd på 0,7 procent, vilket motsvarar 60 000 tittare under en dag, enligt mätföretaget MMS – och som tittare räknas man då om man sett på kanalen under minst fem minuter någon gång under dygnet. Högsta enstaka notering under 2003 var den 4 oktober, då kanalen hade 173 000 tittare.

I dag, när kanalen funnits i ett och ett halvt år, är bilden lika dyster. Under perioden 29 december 2003-22 juli 2004 hade 24 en daglig räckvidd på 0,9 procent, vilket innebär att knappt 78 000 personer tittade på kanalen under minst fem minuter per dag. Räckvidden nådde över en procent i januari och februari, men har sedan sjunkit under enprocentsstrecket.

För Barnkanalen är räckvidden ännu lägre: 0,7 procent, eller knappt 61 000 tittare under minst fem minuter per dag. I målgruppen barn 3-6 år var räckvidden 4,1 procent, vilket innebär 15 000 tittare. Under 2003 hade Barnkanalen en genomsnittlig daglig räckvidd på 0,3 procent.

För konkurrenten TV4 Plus, som startade i mars 2003, går det något bättre. Under årets första 22 veckor hade kanalen en genomsnittlig daglig räckvidd på 4,2 procent, eller 363 000 tittare.

– Vi är nöjda med det, säger Lena Nordström, gruppchef för TV4s analysavdelning.

Totalt kan kanalen nås av 4,3 miljoner tittare. Under våren har kanalen bland annat sänt direkt från Knutby-rättegången. I höst ska kanalen satsa på en rad nya livsstilsprogram, för att få upp tittarsiffrorna och öka reklamintäkterna.

TV4 Plus syns nu också i statistiken över de kanaler som har störst tittartidsandel (procent av total tittartid). Under juni och juli hade kanalen en tittartidsandel på 1,2 procent, att jämföra med moderkanalen TV4s 25,9 procent. SVT 1 och 2 hade tillsammans en andel på 39 procent, TV3 9 procent och Kanal 5 7 procent.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos