Tio gånger fler lockades
av analsexrubrik

10 oktober, 2014

Rubriken om analsex segrade klart i Aftonbladets experiment på klickhysterin. Men nu är det slut med kampanjer på ett tag för Åsa Linderborg.

I onsdags gjorde Åsa Linderborg och Aftonbladet Kultur ett experiment där samma artikel fick två olika rubriker. Med 172 088 klick mot 17 892 blev ”Analsex ger mervärde” klar vinnare över ”Ministern – tillsätt en haverikommission”.

– Ja, det blev nästan tio gånger fler som klickade på analsexet och det var väl väntat, säger Åsa Linderborg till Journalisten.

Ska du lämna över resultatet till Gunilla Herlitz nu?
– Nej, det där var ett missförstånd och mer en stilistisk sak i texten. Den är mer indirekt till henne. Nu måste debatten om klickhysterin fortsätta, det här var roligt för det blev väldigt pedagogiskt och folk verkar fatta problemet, säger Åsa Lindeborg.

Vad har du fått för reaktioner? Mycket hat?
– Inte så mycket hat alls. Folk verkar tycka att det här var kul.

Blir det fler klick-experiment nu?
– Jag har inga fler planer och man kan nog inte göra det här hur många gånger som helst. Men vi kommer fortsätta prata om vart svenska medier är på väg.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Road fre, 2014-10-10 12:39
Journalisterna demonstrerar hur de manipulerar läsarna. Inte så smart, kan man tycka.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies