Gå direkt till textinnehållet

Tio gånger fler lockades av analsexrubrik

Rubriken om analsex segrade klart i Aftonbladets experiment på klickhysterin. Men nu är det slut med kampanjer på ett tag för Åsa Linderborg.

I onsdags gjorde Åsa Linderborg och Aftonbladet Kultur ett experiment där samma artikel fick två olika rubriker. Med 172 088 klick mot 17 892 blev ”Analsex ger mervärde” klar vinnare över ”Ministern – tillsätt en haverikommission”.

– Ja, det blev nästan tio gånger fler som klickade på analsexet och det var väl väntat, säger Åsa Linderborg till Journalisten.

Ska du lämna över resultatet till Gunilla Herlitz nu?
– Nej, det där var ett missförstånd och mer en stilistisk sak i texten. Den är mer indirekt till henne. Nu måste debatten om klickhysterin fortsätta, det här var roligt för det blev väldigt pedagogiskt och folk verkar fatta problemet, säger Åsa Lindeborg.

Vad har du fått för reaktioner? Mycket hat?
– Inte så mycket hat alls. Folk verkar tycka att det här var kul.

Blir det fler klick-experiment nu?
– Jag har inga fler planer och man kan nog inte göra det här hur många gånger som helst. Men vi kommer fortsätta prata om vart svenska medier är på väg.

Fler videos
Fler avsnitt