Gå direkt till textinnehållet

”Svenskt Näringslivs annons motverkar sitt syfte”

"Ställ den rätta frågan", uppmanade Svenskt Näringsliv SVTs Agenda igår i en stor tidningsannons. - När en organisation gör på det här sättet gör de det omöjligt att ställa den frågan, säger Agendas projektledare Micke Pettersson.  

Svenskt Näringsliv riktar sig direkt till programledarna Camilla Kvartoft och Mats Knutson i sin annons och ber dem ställa "den rätta" frågan om jobben i söndagskvällens partiledardebatt.

Hur reagerade ni på annonsen, Micke Pettersson?

– Med viss förvåning, får man väl säga. Jag har aldrig varit med om att en annons med bilder på våra programledare på det här sättet. Inte heller att en organisation riktar sig direkt till en redaktion så här, tror jag.

Annons Annons

Så ställde ni den rätta frågan?

– Nej, det gjorde vi förstås inte. Möjligtvis kan man säga att när en organisation gör på det här sättet gör de det omöjligt att ställa den frågan, även om vi hade velat. Man motverkar sitt syfte. Hade frågan varit oundviklig och självklar utifrån ett journalistiskt perspektiv ställer vi ju den ändå, men just den här hade inte den karaktären.

Hur hanterade ni annonsen?

– Redaktionellt blev vi väl lite förvånade, sedan tänkte vi inte så mycket mer på det. Den visar ju visst engagemang för partiledardebatten, det är man väl alltid tacksam för.

– Det vi diskuterat i dag är teckningarna de använde, som är tecknade utifrån SVTs fotografier. Det är en sak de tittar på i företaget just nu. Svenskt Näringsliv har inte frågat om lov att få använda bilder eller våra profiler i sin reklam.

Fler avsnitt