Gå direkt till textinnehållet

SvD Näringsliv riktar om sitt fokus

Mer om Spotify, Foodora, Google och Kina, mindre om Sveriges basindustri. Svenska Dagbladet riktar om fokuset på sin näringslivsbevakning och vill på det viset nå nya läsare.

– Jag tänker att ekonomijournalistiken ofta har varit stöpt i en och samma form. Men de senaste åren har vi sett att näringslivet förändras och det är extremt viktigt att vi följer med i den förändringen. Vi har sett i läsarundersökningar att det finns stort intresse för det som vi kallar det ”nya näringslivet”, säger Daniel Kederstedt, chef på SvD Näringsliv.

Han räknar upp ett antal exempel på företag som han menar utmanar etablerade företag i näringslivet:

– Till exempel Voi, som vi tycker är superspännande, det är ett litet bolag som utmanar hur man rör sig, själva stadsbilden, kollektivtrafiken. Foodora är också intressant, de förändrar hur vi konsumerar mat, men också bilden av kollektivavtal i Sverige. Vi pratar också inom ekonomijournalistiken ofta om att vi har fyra storbanker: SEB, Nordea, Handelsbanken och Swedbank. Men jag tror att nästan alla använder Klarna mer aktivt. Så vi har fem storbanker. Google, Spotify, Netflix är andra exempel.

Annons Annons

Vilka är den nya tidens läsare?
– Jag vet inte om jag vill kalla dem för den nya tidens läsare, men jag tror att fler skulle vara intresserade av ekonomijournalistik om de bara fick upp ögonen för den. De företag som jag nämnt är så stora och har mycket makt i samhället, och i människors liv. Att få veta hur de resonerar och varför de gör som de gör, och vad drivkraften är bakom, tror jag kan vara en ekonomijournalistik som intresserar fler, såväl yngre som äldre.

 

 

 

 

 

 

SvD Näringsliv går från rosa till vitt papper.
 

Med den nya satsningen försvinner också det rosa pappret i print.

Varför var det viktigt att ta bort det rosa pappret?
– Jag tror att den rosa färgen kan ha en distanserande effekt för vissa. Om det kan hjälpa till att bryta ner eventuella barriärer och få fler att upptäcka oss så är det bara bra. Dessutom kan vi göra större tidningar när man inte begränsas av rosa papper och så blir det bättre kvalitet på bilder och grafik om man kör på vitt. Men vi har inte helt övergivit det rosa, vi har kvar en del element, det är fortfarande en stark signal.

Fler avsnitt
Fler videos