FOTO: Tor Johnsson

SR rättade inte felaktighet på tre månader

1 november, 2021

GRN-beslut I ett inslag i Morgonpasset påstod en SR-medarbetare felaktigt att Hamas inte är klassade som terrororganisation av EU. När Granskningsnämnden mottog en anmälan kontaktade man SR i ärendet, ändå tog det tre månader innan felaktigheten rättades. Därför strider inslaget mot kravet på saklighet.

Inslaget sändes i maj och var en del av ett samtal mellan två programledare och SRs Mellanösternkorrespondent angående konflikten mellan israeler och palestinier.

Bland annat sades om Hamas att de är klassade som en terrororganisation av USA och Israel, men inte av EU.

En anmälare anförde att SR-korrespondentens påstående om att organisationen Hamas inte är terrorklassad av EU var felaktigt.

I sitt yttrande skriver SR att uppgiften rättades i Morgonpassets sändning den 20 augusti, ungefär tre månader efter att det hade sänts. Uppgiften klipptes även bort ur poddversionen och i klippet på SRs webbplats.

Granskningsnämnden konstaterar i beslutet att anmälan av inslaget inkom till myndigheten den 18 maj 2021 och har delats med SR i samband med detta.

Men rättelsen gjordes alltså först tre månader efter att SR fick kännedom om anmälan.

”Enligt nämndens mening gjordes beriktigandet alltför sent för att kunna tillmätas betydelse. Mot denna bakgrund strider inslaget mot kravet på saklighet i sändningstillståndet”, skriver de i beslutet.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies