Gå direkt till textinnehållet

Sponsrade nyheter utreds i USA

Närmare 70 TV-stationer i USA misstänks för att ha sänt företagssponsrade nyhetsinslag utan att informera tittarna.

Närmare 70 TV-stationer i USA misstänks för att ha sänt företagssponsrade nyhetsinslag utan att informera tittarna.

Den amerikanska granskningsnämnden FCC ska nu utreda användningen av färdigpaketerade inslag som företag sänder till nyhetsredaktioner skriver Dagens Nyheter.

– Allmänheten har rätt att veta vem som ligger bakom så att de själva kan avgöra hur trovärdig informationen är, säger Jonathan Adelstein, FCCs kommissionär.

Annons Annons

Bland ägarna till de misstänkta stationerna finns Fox, Clear Channel och Viacom/CBS.

pj@journalisten.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.