Sökes: en vision för SR
Om det är någon som har en slagkraftig beskrivning på vad våra public service-företag ska syssla med är det läge just nu att slänga iväg ett mejl till ledningen för Sveriges Radio och Sveriges Television.De funderar på det, nämligen.
Om det är någon som har en slagkraftig beskrivning på vad våra public service-företag ska syssla med är det läge just nu att slänga iväg ett mejl till ledningen för Sveriges Radio och Sveriges Television.
De funderar på det, nämligen.
SVT föreslog i början av sommaren de ansvariga för den pågående public service-utredningen att en ”portalparagraf” skulle läggas in i sändningstillståndet för företaget, för att tydligt definiera vad som är SVTs uppdrag. Och på Sveriges Radio arbetar ledningen febrilt med att ta fram en ”vision för Sveriges Radio 2010 formulerad i en eller två meningar”.
Att få fram denna lilla slogan beskrivs som ett av huvudmålen med projektet SR 2010, som VD Peter Örn lanserade i april i år. De första rapporterna i detta stora framtidsprojekt är just nu ute på remiss i SR-organisationen (remisstiden går ut om en vecka). I september ska svaren presenteras i form av en bild av SR och dess omvärld 2010, med analyser av publiken och hur man ska nå den samt en kartläggning av hur företagets resurser ser ut.
bryt
Den stora frågan, den om visionen, väntas bli klar först i november. Fram till dess svävar SR-ledningen alltså i okunnighet om vad det är den egentligen ska syssla med. Och jag som alltid inbillat mig att man skulle kunna väcka en SR-medarbetare mitt i natten och genast få en programförklaring om vad som skiljer SR från andra.
Men tydligen inte. Istället filar företagets skarpaste hjärnor (någon reklambyrå får INTE användas, lyder det tydliga direktivet) på en klockren pay-off och våndas över hur de ”i en eller två meningar” ska få med såväl begrepp som demokrati, kulturbevakning, samhällsansvar, digitalradio samt lokal och etnisk mångfald. Den interna vadslagningen om hur mottot ska lyda är redan i gång.
Radions ordförande Ove Joanson har säkert bidragit med en rad förslag. Han är bra på slogans. Under sin tid som radio-VD slängde han ideligen ur sig oneliners i stil med ”Radio är den civiliserade människans medium”. Nuvarande VDn Peter Örn är ingen retorisk duvunge han heller; han kan prata om vad som helst och ändå avsluta meningen med frasen ”Sveriges viktigaste medieföretag”.
Formuleringen av visionen är ett något löjeväckande inslag i en översyn som annars är oerhört viktig. Framtidsfrågorna för SR är svårknäckta; där ryms allt från hur företagets resurser (krympande, men ändå enorma) ska användas på bästa sätt, så att organisationen blir effektivare och vassare journalistiskt – till frågor om kanalstruktur, digitalisering och hur mycket av verksamheten som kan och bör läggas ut externt.
bryt
Att SR-ledningen tar ett stort grepp på detta är bra. Att det sker under något framstressade former, för att bland annat hinna före de pågående public service-utredningarna, är priset som SR fått betala för fjolårets chefskaos, där tillsättningen av en ny VD försenades med nästan ett halvår – och där den VDn först nu hunnit sätta sig in i organisationen tillräckligt mycket för att kunna styra inriktningen. Bara han får en vision ska det nog bli ordning på det hela.
mj@journalisten.se
P.S. Hans Hernborn, chef för Sveriges Televisions programsekretariat, skriver i en krönika i interntidningen Vi på TV att sommarens OS-reklamfilmer (Hernborn kallar dem ”trailrar”), som irriterat tittare lika mycket som regn och getingar i sommar, ”inte var så lyckade”. Han konstaterar också att Granskingsnämnden kan komma att tycka att de kritiserade sponsringspresentationerna under OS ”möjligtvis var för långa”. På det stora hela har SVT dock inte gjort några fel alls, hävdar Hernborn. Och integriteten har naturligtvis aldrig varit hotad av gullandet med sponsorerna.
Ett annat, hyfsat stort public service-företag, brittiska BBC, visar inte en enda sponsringsskylt under OS. Där stavar man ordet integritet på ett annat sätt.