Gå direkt till textinnehållet

Segt, segt för marksänd digital-TV…

Fiasko eller bara en trög start? Förlegad teknik eller framtidens TV? Åsikterna om marksänd digital-TV går minst sagt kraftigt isär. Klart är dock att tittarna hittills inte efterfrågat tekniken, och intressenterna Teracom och SVT tycks bli allt mer desperata.

Fiasko eller bara en trög start? Förlegad teknik eller framtidens TV? Åsikterna om marksänd digital-TV går minst sagt kraftigt isär. Klart är dock att tittarna hittills inte efterfrågat tekniken, och intressenterna Teracom och SVT tycks bli allt mer desperata.

Försäljningen av den dyra, men nödvändiga digitaldekodern, har hittills gått så trögt att den största aktören Nokia nu bestämt sig för att tills vidare frysa allt utvecklingsarbete inriktat på marksänd digital-TV.

För att hålla intresset vid liv vill det statliga Teracom köpa ett stort antal digitalboxar. Vissa uppgifter talar om en beställning på 100 000 boxar, värda en kvarts miljard kronor. Dessa ska sedan hyras ut till hushållen till kraftigt subventionerade priser.

Annons Annons

Med denna morot hoppas Teracom att intresset för digital-TV ska öka och priserna på boxarna sjunka. I dag kostar en digitalbox cirka 2 700 kronor. Teracoms intresse bottnar i att bolaget tjänar pengar på att hyra ut kanalutrymme i sitt digitala nät. Exempelvis skulle 20 kanaler ge Teracom intäkter på runt 600 miljoner kronor per år.

Samtidigt väntar många på att det svala intresset ska locka fram piskan hos dem som vill genomdriva den nya TV-tekniken. En släckning av det analoga marknätet diskuteras och den statliga digital-TV-kommittén väntas lämna ett förslag till kulturdepartementet senast i vår. När ett definitivt byte av marknät skulle kunna bli av är det ingen som vill svara på i dag, men flera grannländer har fattat beslut i frågan. Tyskland planerar att släcka det analoga nätet år 2010, men ska pröva frågan på nytt år 2003. Finland siktar på ett skifte år 2006.

Den 15 september går ansökningstiden ut för den fjärde frekvensen i det digitala marknätet.

Hittills har frekvenser gått till: SVT, UR, TV4, Kunskaps-TV, Cell, TV3, TV8, Kanal 5 och Canal+. Dock är det bara SVT och TV4 som börjat sända digitalt.

Samtidigt som marksänd digital-TV mycket liknar ett fiasko, har försäljningen av digitala TV-abonnemang via satellit eller kabel gått allt bättre. Huvudaktören Canal Digital hade i mitten av augusti över 100 000 sålda abonnemang. Enligt nyhetsbrevet Digital TV Update väljer varannan svensk och sju av tio norrmän det digitala alternativet när de köper ett betal-TV-abonnemang.

Fler videos
Fler avsnitt