Schibsted satsar på prenumerationsintäkter – i ny organisation
Schibsted samlar prenumeration och produkt i en ny organisation och riktar fokus mot Sverigemarknaden. Uppdraget är att bygga prenumerationstjänsterna och öka användarintäkterna.
Aftonbladets kommersiella chef Karl Hahtovirta blir ny chef för Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige.
Schibsteds mediehus, med bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har sett en kraftig tillväxt i användarintäkter de senaste åren. Idag har News Media-divisionen totalt 1,6 miljoner prenumeranter och en digitalt lönsam position i både Sverige och Norge, skriver de i ett pressmeddelande.
– Vi tror på fortsatt stark tillväxt i prenumerationsaffären i Sverige framåt och ser nya möjligheter öppna sig, därför växlar vi nu upp och accelererar den digitala transformationen. Med den nya svenska organisationen kommer vi att bli ännu mer kund- och marknadsorienterade, säger Tor Jacobsen, chef för användarbetalning och produktutveckling i Schibsted News Media i en kommentar.