Samarrangemang väcker Citys ilska
På torsdag blir det höstfest i Stockholm. I ett gemensamt arrangemang bjuder Dagens Media och Metro in till kalas. Syftet är, enligt stora annonser i båda tidningarna, bland annat att fira Metros ”nya fantastiska läsarsiffror”.
På torsdag blir det höstfest i Stockholm. I ett gemensamt arrangemang bjuder Dagens Media och Metro in till kalas. Syftet är, enligt stora annonser i båda tidningarna, bland annat att fira Metros ”nya fantastiska läsarsiffror”.
Mikael Nestius, chefredaktör på den andra stora gratistidningen i Stockholm, Stockholm City, är upprörd över att en tidning som bland annat bevakar räckviddstalen i branschen, på detta sätt lierat sig med en av aktörerna.
– Dagens Medias trovärdighet är obefintlig efter det här. Den är inte oberoende, säger Nestius.
bryt
Mathias Kallio, marknadschef på Dagens Media, ser dock inga problem med arrangemanget.
– Det är ett samarbete mellan våra marknadsavdelningar. Metro och vi lekte båda med tanken på en fest och då tyckte vi att det var en god idé att ha den tillsammans.
Har er ansvarige utgivare gett klartecken?
– Ja, vi diskuterade igenom det och kom fram till att så länge inget redaktionellt samarbete är inblandat i det här så är det inga problem.
Journalisten har sökt Rolf van den Brink, tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Media, för en kommentar. Han befinner sig dock utomlands och har inte kunnat nås.