SalongK.se slutar med annonser i redaktionell text
Nättidningen salongK.se, som vänder sig till kvinnor mellan 20 och 40 år, länkar till annonsörer i de redaktionella texterna. I krönikor och artiklar är vissa nyckelord som ”hälsa” och ”film” markerade som länkar, som går till olika annonsörers sajter.
Nättidningen salongK.se, som vänder sig till kvinnor mellan 20 och 40 år, länkar till annonsörer i de redaktionella texterna. I krönikor och artiklar är vissa nyckelord som ”hälsa” och ”film” markerade som länkar, som går till olika annonsörers sajter.
– Man upphör aldrig att förvånas över uppfinningsrikedomen kring att placera reklam i redaktionellt material, säger Rino Rotevatn, ordförande i YEN, Journalistförbundets yrkesetiska nämnd.
Han anser att salongK.se ”solkar ner” sina texter och skadar den journalistiska trovärdigheten.
– Man kan ju börja misstänka att vissa ord läggs in bara för att det ska generera fler annonslänkar, säger Rino Rotevatn.
Tobias Eidem, VD och ansvarig utgivare för salongK.se, säger att annonslänkarna bara finns på försök på sajten, och att de ska tas bort ”eftersom de rent etiskt inte fungerar på ett bra sätt”.
– Det är förstås olyckligt om någon får intrycket av att vi använder särskilda ord i våra redaktionella texter för att de ska generera en länk, men så är naturligtvis inte fallet, säger Tobias Eidem.
al@journalisten.se