Gå direkt till textinnehållet

Så ska Thorbjörn slåss mot Metro

Så kom den till slut, Bonnier-koncernens gratistidning. Stockholm City lanserades på måndagen, som en direkt konkurrent till Metro.

Så kom den till slut, Bonnier-koncernens gratistidning. Stockholm City lanserades på måndagen, som en direkt konkurrent till Metro.

En ny tidning, men knappast någon ökad mångfald. Det mest anmärkningsvärda med första numret av Stockholm Citys första nummer var att dess förstasida pryddes av exakt samma bild som Metros: Pressens bild-fotografen Daniel Johanssons bild av en jublande Kim Källström efter 1-0 mot Kalmar.

1-1 mellan Metro och Stockholm City på den fronten, alltså. Och nu har matchen börjat, på allvar. När Journalisten frågar en som kolportör extraknäckande Thorbjörn Larsson om vad som är det långsiktiga syftet med tidningen blir han inte svaret skyldig:

Annons Annons

– Att konkurrera med Metro.

Thorbjörn Larsson är styrelseordförande i Stockholm City i Sverige AB, det nybildade Bonnierbolag som ger ut tidningen. Även i övrigt är det en tung Bonnier-styrelse, med Dagens Nyheters VD Fredrik Åkerman, Expressens VD Bengt Ottosson,Pressens Bilds styrelseordförande Lena Herrmann och Bonnier Newspapers VD Thomas Axén som ledamöter.

Tidningen har ingen chefredaktör. Istället fungerar Mikael Nestius, grundare av gratistidningsbolaget Tidningarna i Innerstaden, som VD och ansvarig utgivare. Redaktionschef är Pelle Ekman, som arbetat som konsult åt Bonniers dagspressdivision.

Premiärnumret av Stockholm City hade 36 sidor, med tyngdpunkten på Stockholmsmaterial. Huvuddelen av materialet är egenproducerat, av en redaktion bestående av tolv reportrar, tre redigerare, en fotograf och en tecknare, men tidningen innehåller också ett 30-tal kortare byråartiklar.

– Tidningen ska fokusera på det lokala materialet. Den ska ha en mycket tydligare Stockholmsprofil än Metro, konstaterar Thorbjörn Larsson.

Den som väntat något spektakulärt grepp, med kostnadssparande samproduktion inom Bonniersfären, lär ha blivit besviken. Snarare kan Stockholm City beskrivas som en rätt typisk gratistidning, post Metro, enligt europeiskt storstadsmönster.

– Mitt intryck är att den ser ut som en blandning av Stockholm News och Avisen. Lokaltidningskonceptet som de valt är en svår nisch, kommenterar Metros chefredaktör Sakari Pitkänen.

Kan Stockholm City bli större än Metro i Stockholm?

– Nej, det kan jag aldrig tänka mig, säger Sakari Pitkänen.

– Ja, absolut. Vi har en långsiktig plan och satsar seriöst, säger Thorbjörn Larsson.

Ingår det i den planen att vara med och bjuda på avtalet med SL när det går ut 2005?

– Ja, självklart, säger Thorbjörn Larsson. Men kolportaget är också en utmärkt metod, det har visat sig i andra länder, som Schweiz och Österrike. Man får en annan kontakt med läsarna.

Stockholm City har 600 kolportörer och totalt ska tidningen distribueras i 250 000 exemplar. Den trycks av tabloidtryck i Norden och av Svenska Tryckcentralen.

Fler avsnitt