Ras för annonserna i dagspressen

7 februari, 2017

Annonsinvesteringarna för dagspress i print rasade i januari. Sämst går det för storstadsdagspressen som tappade 34 procent jämfört med samma månad förra året.

När Mediebyråbarometern räknar på annonsinvesteringarna i medier visar det sig att dagspressen går tungt. Även segmentet dagspress kväll rasar (-29 procent) jämfört med januari året innan, medan dagspress landsort tappar mindre (-6 procent).

”Även om delar av printinvesteringarna flyttas till tidningarnas digitala kanaler, kan vi konstatera att den svagt positiva trend som print uppvisade 2016 kan vara bruten i och med en svag januari. TV däremot gör en urstark månad, ökningen om 38,6 procent förklaras delvis av en extra faktureringsdag och höjda priser, men samtidigt har TV-stationerna ett mindre lager att sälja än tidigare. Nya TV-kunder har kommit in på marknaden, och befintliga TV-annonsörer har ökat sina investeringar. Uppenbarligen ser annonsörerna att TV driver en stark effekt och ROI, trots minskat tittande. Ryktet om TVs död är alltså inte bara överdrivet – det är fel”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i ett pressmeddelande.

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. 

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies