Radiolyssnandet ökar på nätet
Radiolyssnandet totalt är i princip oförändrat jämfört med för ett år sedan. Men lyssnande via internet har ökat kraftigt. Det visar TNS/Sifos siffror för fjärde mätningen i år.
Marknadsandelen för kommersiell radio minskar något i förhållande till Sveriges Radio. Även lyssnandet i minuter totalt minskar något. 71,3 procent av befolkningen lyssnar på radio minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn, vilket motsvarar 5 698 200 personer i åldern 9-79 år. Vid samma period förra året var lyssnandet 71,6 procent.
Lyssningen i minuter har också sjunkit något, två minuter kortare lyssningstid för Sveriges Radio (194 till 192 minuter) och tre minuter kortare lyssningstid för kommersiell radio (123 till 120 minuter).
Den kanal som ökar mest är Mix Megapol som har ökat från 10,1 till 11 procent av lyssnarna en vanlig dag. P3 är den kanal på Sveriges Radio som ökar mest, från 10,7 till 11,3 procent som lyssnar per dag.
Den största förändringen sedan fjärde kvartalet 2011 gäller lyssnandet via internet. För radion totalt är ökningen från 15 procent till 20 procent som lyssnat på radio via webben en genomsnittlig vecka.
Lyssningen i procent av befolkningen som lyssnat på radio minst fem minuter på ett dygn (samma period från 2011 inom parentes):
Radio totalt 71,3 (71,6)
Sveriges Radio totalt 47,8 (48,0)
Kommersiell radio 28,4 (28,5)