Gå direkt till textinnehållet

PR-konsult på två stolar

Statistikern som i medierna slog fast att företaget Jeeves är börsens bästa IT-aktie har ytterligare ett jobb. Som PR-konsult. För bland annat Jeeves.

Statistikern som i medierna slog fast att företaget Jeeves är börsens bästa IT-aktie har ytterligare ett jobb. Som PR-konsult. För bland annat Jeeves.

”Forskarrapporten” om att börsanalytiker är dåliga på att hitta guldkornen på börsen fick stort genomslag på ekonomisidorna i förra veckan. Där rapporterades att den allra bästa IT-aktien under 2000-talet var affärssystemleverantören Jeeves.

bryt

Annons Annons

Uppgifterna publicerades först av Tidningarnas Telegrambyrå i onsdags och plockades upp av en rad tidningar. Dagens Nyheter gjorde en egen uppföljning, som resulterade i en artikel i ekonomidelen i torsdags.

Bakom uppgifterna låg rapporten ”2000-talets bästa IT-aktie”, som gjorts av Mats Lövgren, och som presenterades i en pressrelease som Lövgren skickade ut på onsdagen via sitt bolag ML Kommunikation, efter att ha misslyckats med att få in uppgifterna som debattartikel i bland annat DN, Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

Lövgren beskrivs i DN som en före detta forskare som ”numera sysslar med kommunikationsfrågor”. I DN-artikeln säger han att ”det är skitdåligt” att Jeeves sällan finns med bland de aktier som börsanalytikerna bevakar.

Att Lövgren tycker detta är kanske inte så underligt, om man känner till att en av de uppdragsgivare ML Kommunikation har är just Jeeves.

– Han hjälper oss med vår kommunikation, det har han gjort en tid, bekräftar Marie Wester, informationsansvarig på Jeeves Information Systems AB.

bryt

Såväl Marie Wester som Mats Lövgren hävdar dock att rapporten inte beställts av Jeeves.

– De har inget med den här rapporten att göra, säger Mats Lövgren.

Men du har kommunikationsuppdrag för Jeeves?

– Ja, det har jag, det är ingen hemlighet. Jag hjälper dem nå ut i branschpressen.

Är du nöjd med genomslaget för din rapport?

– Det är klart man är nöjd när man får publicitet. Fast jag hade hellre fått in en debattartikel, säger Mats Lövgren, som beskriver sig själv som ”PR-konsult och statistiker”.

Är du forskare?

– Jag är före detta forskare och har doktorerat i statistik. I det här fallet är jag snarast debattör.

bryt

Elinor Torp, reporter på DN Ekonomi, konstaterar lakoniskt att ”så här går det när man gör snabba jobb” när hon får höra om sambandet mellan Lövgren och Jeeves.

– Det ska gå fort och då hinner man inte kolla allt.

bryt

Anders Lignell på TT kände inte heller till Lövgrens dubbla roller.

– Om jag vetat det hade saken kommit i ett helt annat läge.

Mats Lövgren säger till Journalisten att han beklagar om någon journalist känner sig förd bakom ljuset.

– Det var inte alls min avsikt. Långt ifrån.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos