Gå direkt till textinnehållet

Postnords nyordning kan bli en tuff smäll för lokaltidningarna

Postnords nya varannandagsutdelning får skarp kritik av Avesta tidning, som menar att de riskerar att gå miste om läsarintäkter motsvarande en av fem reportertjänster på redaktionen. 

I en debattartikel på Expressen går Gabriel Ehrling Perers till skarp attack mot Postnords nya varannandagsutdelning. 

Han jämför företagets kommunikationsavdelning med ökända Bagdad-Bob och menar att detta får förödande konsekvenser för tillgången till färska tidningar, framför allt på landsbygden.

Bland annat tar Gabriel Ehrling Perers upp exemplet Skåne där Postnord ena veckan delar ut brev måndag, onsdag och fredag – och nästa tisdag och torsdag. 

Annons Annons

”Alltså utdelning fem av 14 dagar inom en tvåveckorsperiod”, skriver han.

Sex procent av Avesta Tidnings prenumeranter – eller några hundra stycken – får papperstidningen i brevlådan idag. 

Enligt uppgifter som Gabriel Ehrling Perers har fått från Tidningsutgivarna har deras medlemmar 139 982 postutdelade exemplar per utdelningsdag, eller 346 161 på veckobasis då en del tidningar inte utkommer varje dag (som Avesta Tidning). 

Vad betyder det här för er affär?
– Om man tittar på vad de här sex procenten motsvarar i intäkter så är det ganska exakt en av fem reportertjänster på redaktionen, så det är klart att det i högsta grad kan bli kännbart. Det distributionsstöd som vi får ligger på cirka 60 000 kronor per år, och om man tittar på de här sex procent som berörs motsvarar det ungefär 600 000 kronor i intäkter på ett år, säger Gabriel Ehrling Perers till Journalisten. 

Är det självklart att skattebetalarna ska betala för att Postnord ska behålla sin dagliga utdelning, trots att deras brevvolymer fallit så drastiskt? 
– Nej, jag tycker inte det är självklart. Däremot är det självklart att en sådan nedmontering borde föregås av en politisk diskussion. Det handlar om en service som har funnits i generationer. För tidningsläsandet är det en smäll, men det är också i allra högsta grad ett slag mot glesbygden när man gör sådana här förändringar. Postnord har också hanterat det här underligt, och den lösning man har är väldigt konstig, samtidigt försöker man paketera det här som en förbättring. 

Hur mycket skulle ni behöva höja priserna så att ni kan köpa extra distribution av dagstidningar varje dag av Postnord?
– Det vet jag faktiskt inte exakt. Det jag vet är att den typen av upphandlingar görs på koncernnivå och där har man erbjudit det jag ser som rena fantasipriser. Vi kommer titta på om vi kan lägga ut enskilda pappersprenumeranter på bud, klart är att vi kommer behöva titta på varje enskild prenumerant och se vad som går att göra. 

Bryr man sig mindre om de här konsekvenserna du pratar om för att det i första hand drabbar landsbygden menar du?
– Ja, det tycker jag. Man ser inte skogen för alla träd, det blir lätt en väldig politisk uppbackning och engagemang kring ganska små stöd på 50 miljoner hit eller dit till en hel bransch. Men när man pratar om en förändring som det här som kan betyda 400 miljoner för mediebranschen, enligt mina siffror, finns det inget engagemang vilket jag tycker är dåligt, fortsätter Gabriel Ehrling Perers.

Postnords kommunikationschef Emma Riblom svarar i ett eget debattinlägg på Expressen där hon bland annat skriver att till skillnad från Avesta tidning har Postnord aldrig fått en krona i offentligt stöd för sin verksamhet.

Den nya utdelningsmodellen försvarar hon med att de måste spara kostnader och ”ligga i takt med tiden”. 

Bakgrunden är att brevvolymerna har fallit så pass mycket att företaget snart bara har brev att dela ut till vartannat hushåll. Hon hänvisar också till att det finns möjligheter till enskilda upphandlingar om daglig utdelning. 

Fler avsnitt
Fler videos