Perstad: ”Avskedet ett beställningsverk”
Trafikmagasinets mångårige medarbetare Carl-Ingemar Perstad fick avsked från SVT. Privat och oskattat bruk av tjänstebilar uppgavs vara orsaken. Men det var ett svepskäl, hävdar Perstad. – Min chef ville ha bort mig, säger han till Journalisten.
Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad fick avsked från SVT. Privat och oskattat bruk av tjänstebilar uppgavs vara orsaken. Men det var ett svepskäl, hävdar Perstad.
– Min chef ville ha bort mig, säger han till Journalisten.
Att Trafikmagasinets mångårige medarbetare Carl-Ingemar Perstad varslats om avsked från Sveriges Television blev den gångna veckans stora medienyhet.
Många reagerade också över den angivna orsaken till avskedet: att Perstad kört testbilar privat. Något som rimligen borde ingå i en motorjournalists uppdrag.
– I det här fallet har Perstad under förra året disponerat tre bilar som han själv hyrt och haft placerade hemma. Ingen av dem har förekommit i programmet, och till skillnad från andra testbilar har ingen av dem disponerats av övriga redaktionen. Jag har heller inte fått vetskap om deras existens, säger Jan Hermansson, chef för SVT Mellansverige, till Journalisten.
Enligt SVTs VD Christina Jutterström har Perstad inte förmånsbeskattats för bilarna vilket skulle kunna innebära att SVT har begått skattebrott, om skattemyndigheten delar SVTs uppfattning att körningen var privat och inte tjänsterelaterad. Perstad har heller inte fört körjournal.
“Jag har följt reglerna”
Själv menar Perstad att hans bilbruk är normalt för en motorjournalist och att han redovisat på ett sätt som godkänts av tidigare chefer, under programmets 24-åriga existens.
– Jag har följt de regler som drogs upp av min chef 1991. Om jag hade fått reda på att de skulle ändras så hade jag förstås anpassat mig. Bilarna har för övrigt inte varit hemma hos mig alltid, som det påståtts, säger Carl-Ingemar Perstad.
SVT Falun har under lång tid lidigt av interna slitningar och redan för tre år sedan skrev Journalisten om tre kolleger på redaktionen som sjukskrivits för utbrändhet. Stressen på Falu-redaktionen förklarades av Perstad med att han utan framgång hade försökt få gehör för kraven om fler tjänster till redaktionen, vilket han ansåg berodde på brister i distriktsledningen och glappkontakt mellan Stockholm och Falun.
Men du har ju uppgett att du varit sjukskriven för utbrändhet under en tid. Varför har du då haft testbilar hemma?
– Sjukskrivningen var bara deltid. Jag har fortsatt som programledare och testat bilar kontinuerligt, vilket krävs om man ska hänga med i yrket.
Är det i själva verket andra bakomliggande strider som orsakat avskedet?
– Ja, avskedet är ett rent beställningsverk som handlar om att min chef vill ha bort mig. Hon och jag har varit oense om en medarbetare, vars vikariat jag inte ansåg att vi hade resurser att förlänga. Vi hade också olika åsikter om vikarien skulle finnas med i en programjingel eller inte, och dispyten ledde till att vikarien inte ville samarbeta med mig, säger Carl-Ingemar Perstad.
Vid påstådda överträdelser i yrket är det brukligt att varna medarbetare innan man varslar om avsked. Varför fick inte Perstad en varning?
– Man kan välja en rad olika åtgärder när medarbetare missköter sig. Det fanns ett antal omständigheter bakom att SVTs VD Christina Jutterström valde den skarpaste varianten i det här fallet, förklarar Jan Hermansson.
Perstad kallades till möte med sina chefer förra måndagen och anklagades då för tjänstefel för sitt sätt att hantera hyrbilarna. Han fråntogs då också bilnycklar och bensinkort. På tisdagskvällen fick han ett brev från SVTs VD Christina Jutterström, där han informerades om att SVT hade för avsikt att avskeda honom, av personliga skäl.
Efter beskedet blev Perstad avstängd från arbetet. Via sin hemdator hade han sedan raderat delar av programplaneringen för SVT Faluns programdatabas, enligt Jan Hermansson.
Enligt Anders Hansson, klubbordförande för journalisterna på SVT Falun har avskedandet gått för hastigt till:
– Det var ett alltför drastiskt steg, och det ser vi allvarligt på. En varning hade varit lämpligare, och därför begär vi varselöverläggningar med SVT-ledningen.
– Jag har en känsla av att avskedet i grunden även handlade om annat. För några år sedan var situationen på SVT Falun pressad, idag har mycket blivit bättre. Men även om det inte har varit en direkt konflikt har det funnits oenighet mellan Perstad och Veronica Hedman, som är både chef och genreansvarig, om hur Trafikmagasinet ska göras. Hedman förordade att programmet skulle göras ute på fältet, Perstad förordade studio, som han tyckte var programmets kännetecken.
Nu väntar alltså varselöverläggning, där SVT ska presentera sina skäl för uppsägningen. Perstad får då möjlighet att bemöta anklagelserna.
pf@sjf.se

























