Gå direkt till textinnehållet

Partierna och näringslivet räddar Örebro Kuriren

Örebro Kuriren får fortleva, men blir en politiskt obunden tidning. Som samägare tillsammans med socialdemokraterna går centerpartiet, moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och det lokala näringslivet in.Den nya lösningen innebär att också Karlskoga Kuriren kan överleva.

Örebro Kuriren får fortleva, men blir en politiskt obunden tidning. Som samägare tillsammans med socialdemokraterna går centerpartiet, moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och det lokala näringslivet in.

Den nya lösningen innebär att också Karlskoga Kuriren kan överleva.

Karlskoga Kuriren och Örebro Kuriren är två separata bolag med en gemensam VD. Företagen är ekonomiskt beroende av varandra, bland annat genom att ÖK köper tjänster av annonspersonal på systertidningen i Karlskoga.

Annons Annons

“Uppgörelsen hade kunnat gjorts tidigare”

De båda tidningsföretagen har länge dragits med ekonomiska problem. I våras begärdes Karlskoga Kuriren i likvidation (dvs att bolagets tillhörigheter omvandlas i pengar, skulderna betalas och överskottet delas) och ansvaret för tidningens skötsel överläts åt en utomstående likvidator som fick i uppdrag att försöka bringa reda i ekonomin och hindra konkurs.

– Det är bra att tidningsföretagets kapital är återställt och att vi får ha kvar jobben, men den här uppgörelsen hade man kunnat göra redan vid årsskiftet, säger Leif Jacobsson, ordförande i Karlskoga Kurirens journalistklubb. Då hade vi sluppit hoten mot anställningarna som slitit på personalen.

Karlskoga Kuriren ägs som tidigare av arbetarrörelsen och en privatperson. Däremot har personalen gjort sig av med sin ägarandel.

Tidningen i Karlskoga behåller partibeteckningen(s).

Sammanlagt 42 jobb räddas

När nya ägare går in i ÖK räddas jobben för 27 anställda på Karlskoga Kuriren och 15 anställda på ÖK. Örebro Kuriren gör i höst dessutom en nysatsning och utökar redaktionen med två reportrar, en fotograf, en redigerare och en familjeredaktör. Tidningen ges i höst också en ny grafisk form. Samtidigt genomför ÖK en marknadsföringskampanj för att öka prenumerantstocken.

– Vi är positiva till förändringen, säger ÖKs tillförordnade redaktionschef och chefredaktör K-G Ekblom. Det handlar ju om tidningens överlevnad.

Den nya modellen med växlande partifärg på ledarsidan liknar den som tillämpas på Västmanlands Folkblad i Västerås.

Modellen innebär att de politiska partierna turas om med ledarskrivandet olika dagar enligt ett rullande schema.

hl@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos