
Ökat förtroende för public service och TV4 – ”Trollfabriken har spelat in”
Svenskarnas förtroende för TV4 har ökat med fem procentenheter sedan 2024, visar Förtroendebarometern. – Trollfabriken har spelat in, tror programdirektören Viveka Hansson.
Idag presenterade Medieakademin 2025 års förtroendebarometer. Undersökningen mäter svenskarnas förtroende för samhällsinstitutioner, företag och medier.
Förtroendebarometern
- Medieakademins förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997.
- 2025 års undersökning omfattar 2 509 webbintervjuer med personer i åldern 16 – 84 år. Panelen består av slumpmässigt rekryterade personer. Resultaten är vägda utifrån kön, ålder, region samt partival i riksdagsvalet 2022.
- Årets mätning är den största hittills och har genomförts av Verian (f.d. Kantar Public och Sifo).
- Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället. Ordförande är journalisten Emanuel Karlsten.
Källa: Medieakademin/Förtroendebarometern 2025
Årets mätning visar att Sveriges Radio fortsatt är det medieföretag som svenskarna har högst förtroende för. 67 procent uppger att de har stort eller ganska stort förtroende för hur SR sköter sitt arbete – en ökning med tre procentenheter från 2024.
Också förtroendet för SVT ökar, från 59 procent förra året till 62 procent 2025. På längre sikt har båda public service-bolagen tappat: 2013 låg deras förtroendesiffror på 76 respektive 73 procent. Förtroendet för public service ökade bland personer som identifierar sig som vänster på en ideologisk skala – för SR också bland mittenväljarna – och minskade bland personer som identifierar sig som höger.
TV4 är ett av de företag/institutioner vars förtroende ökar mest jämfört med 2024: upp fem procentenheter från 31 till 36 procent. Bara Riksbanken, Miljöpartiet och ICA hade en större förtroendeökning. Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4, tror att samhällsjournalistiken bidragit till det.

– Jag tror att våra starka nyhetsprogram betytt mycket, i en tid som är ganska stökig i omvärlden. Nyhetsdagen startade i början av året och ligger inom mätperioden. Så vi har verkligen sänt mycket den senaste perioden. USA-valet drog också många tittare, inte minst yngre. Sedan har givetvis avslöjandet av Trollfabriken i Kalla fakta spelat in. Det är kanske den enskilt största bidragande faktorn till ett ökat förtroende, i alla fall hos majoriteten, skriver hon i en kommentar till Journalisten.
– Men även underhållningen är viktig för människor i tider av oro, menar Viveka Hansson.
Förtroendet för Dagens Nyheter (44 procent) är oförändrat från 2024, medan Svenska Dagbladet, den lokala morgontidningen och kvällstidningarna tappar några procentenheter.