Gå direkt till textinnehållet

Ny mattidning för män

Egmont Tidskrifter startar en ny mattidning, Food, som riktar sig till män. Chefredaktörer blir Anders Olsson och Mattias Falk som var med och startade modetidningen King, också den riktad till män.– Det finns ett större intresse för mat bland män idag, säger Anders Olsson. 

Första numret av det nya matmagasinet Food släpps den 30 oktober. Målgruppen är män i åldrarna 25-50, läsare som dagens mattidningar inte når, enligt Anders Olsson, chefredaktör på Food.

– Flera av de mattidningar som finns vänder sig uttryckligen till kvinnor. De som inte gör det har ändå flest kvinnliga läsare.

På vilket sätt ska Food rikta sig till män?

– Food kommer inte bara skriva om själva matlagningen utan också om upplevelsen runt omkring, allt från prylar till dricka till kök eller restaurang. Vi kommer också att ha personer på omslaget, inte maträtter.

Finns det någon mat som är mer typisk för män?

– Nej, det vill jag inte påstå. Däremot har vi märkt att killar generellt gillar att planera och laga mat inför något större, till exempel nyårsafton, snarare än att laga vardagsmat.

I första numret finns bland annat en artikel om kaffe, där journalisterna Lars Adaktusson, Lennart Ekdal och Rikard Palm berättar om sina kaffevanor.

Fler avsnitt
Fler videos