Gå direkt till textinnehållet

Ny chefredaktör utan silkesvantar

Thorbjörn Larssons tillträde som chefredaktör för Dagens Nyheter kan mer handla om rivigt tidningsmakeri än rent slaktjobb.

Thorbjörn Larssons tillträde som chefredaktör för Dagens Nyheter kan mer handla om rivigt tidningsmakeri än rent slaktjobb.

När DNs styrelseledamot blev utsedd till chefredaktör såg många valet som självklart: efter att ha sneglat på Svenska Dagbladets bemanning skickar styrelsen in en av de egna för att ta strider och efter något år lämna över en kraftigt nedbantad redaktion.

Men för Thorbjörn Larsson verkar inte nedskärningar bortom dem som löper till 2008 vara av högsta prioritet:

– Jag har ingen uppfattning om personalnedskärningar än. Men jag vet att vi också måste anställa folk fram­över. Det krävs om vi ska kunna göra morgondagens tidning.

Bland DNs journalister uttrycks en försiktig uppskattning av utnämningen:

– Det var ett tämligen väntat val och positivt att det blev en tidningsmakare och inte en ekonom, menar Per Jönsson, tillförordnad ordförande för journalistklubben.

Thorbjörn Larsson anser att hans uppdrag framför allt gäller att förbättra DNs presentation:

– I första fasen handlar det om att hjälpa folk in i tidningen. Det är ett publicistiskt uppdrag, inte ett ekonomiskt, säger han.

Larsson säger sig inte hålla med om att DN har en bortskämd redaktion, men anklagelserna om mallighet kan han förstå.

– Jag vill att DN intar mindre av den uppfostrande rollen, till exempel om andra medier gör fel.

Däremot vill han inte ändra DNs grundkaraktär, vision och mål som de formulerats av föregångaren Hans Bergström.

– De största utmaningarna handlar nog om att få folk att förstå att förändringarna måste ske mycket fort. Som marknadsledare har man ofta inte lika bråttom, men i dag är konkurrensen så hård att man måste agera snabbt.

Thorbjörn Larsson är från tidigare arbetsplatser känd för ett hett temperament. Ingen i redaktionen behöver sväva i ovisshet om hans känslor: han har till och med i vrede slängt ett tan­gentbord i papperskorgen och beskrivs som en chef som helt går på magkänsla.

Vad säger din magkänsla när du ser på DN och dess redaktion?

– Att det finns en jättelik potential, och att det är tidningens stora försprång.

Hur ska du få personalen med dig på alla förändringar?

– Genom att vara tydlig, synas på redaktionen, kommunicera så mycket som möjligt, och inte väja för obehagliga frågor.

Thorbjörn Larssons tillträde innebär att de fem chefredaktörerna på Metro, DN, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen har en bakgrund från Aftonbladet.

Enligt Thorbjörn Larsson har Afton­bladets skola handlat om att lära sig ständig förändring.

– Vi var utmanare, vågade göra saker andra inte gjorde, lärde oss ta strider och förändra internt. Jag jobbade där i 29 år, brukade kalla det för det 29-åriga kriget. Man lärde sig se jobbet som ett evigt förändringsarbete.

Om du skulle positionera DN år 2009 på en skala där 0 är opersonliga nyhetsnotiser och 10 är Maciej Zaremba, var vill du att tidningen ska ligga då?

– Det måste vara både och. Det är själva poängen. DN ska vara både snabb och fördjupande.

Hur ska ni kunna säkra kvalitet, djup och svår journalistik?

– Genom att förstå att innehållet är huvudsaken. Och vi har inte kravet att sälja lösnummer, det gör att journalistiken inte behöver vara lika hård och driven som i kvällspressen.

I DN-huset anser somliga att Thorbjörn Larsson med sitt temperament kommer att plöja upp parketten på DN-redaktionen och enligt Per Jönsson finns det bland journalisterna också en oro för alltför rivigt ledarskap.

– Den oro som finns handlar om två saker. Först att DN drivs åt kvällstidningshållet. För det andra står centralredaktionen inför en stor omorganisation och en nedbemanning. I det känsliga läget kommer turbon Larsson, och då finns en viss rädsla att han upphäver halvt genomförda beslut.

Per Jönsson vill som klubbordförande inte ha synpunkter på förändringar av innehållet.

– Arbetsklimatet har varit generöst och man har fått göra det man är bäst på. I takt med nedskärningarna kan det bli mer rutinjobb framöver. Det kanske man får räkna med.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025