NUJ kritiska mot högerextrema annonser
Även i England pågår diskussioner om politiska partiers annonsering i medier. Det brittiska journalistförbundet, National Union of Journalists, är starkt kritiskt till att Newsquests ledning har tillåtit att dess tidningar har tagit in annonser från det högerextrema British National Party. NUJ anser att det allvarligt skadar såväl tidningarnas namn som journalisternas förtroende.
Newsquest är en stor utgivare av regionala och lokal tidningar i England. I veckan har flera av dess tidningar publicerat annonser från British National Party på deras hemsidor, bland annat Bromsgrove Advertiser och Stourbridge News, skriver The Guardian. Det handlade om såväl textannonser som videoannonser. Den senare innehöll ett budskap som sa "brittiska jobb för brittiska arbetare" och partiets ledare uppmanade folk att rösta på partiet i valet, skriver The Guardian.
Jeremy Dear, sekreterare för NUJ, anser att Newsquest borde skämmas för att de tagit emot pengar från partiet.
"Det här skamliga beslutet har inte bara skadat såväl tidningarnas och hemsidornars titlar. Journalisters förmåga att vinna förtroende hos den allmänhet de bevakar har blivit undergrävd", skriver han på förbundet hemsida och uppmanar medlemmarna i förbundet att protestera hos ledningen om flera annonser tas in.
Bob Smith, samordnare inom NUJ för Newsquest, anser att Newsquests ledning borde be om ursäkt och garantera att tidningarna aldrig kommer att ta in annonser igen.
Annonserna har tagits bort från hemsidorna, skriver The Guardian.
I Sverige har TV4 nekat Sverigedemokraterna annonsplats med hänvisning till att det inte är ett riksdagsparti. Även Metro har sagt nej till partiet för att det skulle kunna skada Metros attraktivet som annonsplats.