Gå direkt till textinnehållet

NTMs redigerare får inte vara journalister

NTM vill skrota sitt redigeringsnav och överföra redigerarna till Unionens kollektivavtal. Journalistklubben och anställda vid redigeringsnavet är starkt kritiska till förslaget.

En anställd vid redigeringsnavet som vill vara anonym säger:

– Vi är otroligt ledsna och besvikna över det förslag som ligger. Vi tvingas ut ur Journalistförbundet och identiteten journalist.

Idag finns 14,5 journalisttjänster vid NTMs redigeringsnav som är placerat i Norrköping. Navet som skapades 2014 hanterar koncernens alla tidningssidor innan de skickas till tryck. Vid NTMs formatgrupp, en backofficetjänst som också servar hela koncernen genom att hantera annonsmaterialet i tidningarna, finns åtta tjänster.

Annons Annons

NTM-koncernen vill nu lägga ned båda avdelningarna och ersätta dem med en gemensam avdelning för sidproduktion. Den ska hantera både redaktionellt material och annonser. Bland arbetsuppgifterna finns att kontrollera och köra ut sidor till tryck, korrigera sidorna och justera rubriker.

Hela avdelningen föreslås gå på Unionens avtal och omfatta 15 tjänster plus en chef: en nedbemanning om 6,5 tjänster. Förändringen ska genomföras efter att det nya redaktionella systemet Origami, som ännu inte är färdigutvecklat och som innebär en ännu större automatisering, införs i NTM den 1 september.

Journalistklubben vid Norrköpings Tidningar, där redigerarna finns, är kritisk till förslaget.

– Vi ser många frågetecken. Vi menar att de anställda på den nya avdelningen fortsatt kommer att utföra journalistiska arbetsuppgifter och borde gå på Journalistavtalet. Vi ser också att det kan uppstå problem om folk med annonsbakgrund ska pilla med våra artiklar, säger journalistklubbens ordförande Calle Slättengren.

– Det här innebär också ännu ett steg mot sämre kvalitet. Vi vill ha kontroll över våra sidor, säger han.

En anställd vid redigeringsnavet menar att NTM snarare borde ha tittat på att slå ihop formatgrupp och annonsproduktion.

– I stället för att överlåta till annonsmänniskor att formulera om rubriker. Vad händer när det är en kritisk rubrik kring en stor annonskund som kanske rent av har en annons bokad på samma sida?

Införs Unionens avtal innebär det att lönespannet kommer att ligga lägre vid eventuella nyrekryteringar.  En inledande förhandling har hållits och nästa är satt till den 25 april. Eventuella uppsägningar förhandlas i ett senare skede.

NTMs redaktionella chef Nils Olauson säger att organisationsförändringen görs för att effektivisera arbetsprocesserna inom koncernen utifrån vikande annonsintäkter och en allmänt tuff bransch.

– Vi har också redan släppt tillbaka många av de journalistiska besluten från redigeringsnavet till de lokala mediehusen. Sedan någon månad tillbaka gör dessutom TT redigeringen av det TT-material vi köper in. Sammantaget har en rad viktiga uppgifter tagits bort från redigeringsnavet, säger Nils Olauson.

– Vi har tittat på de arbetsuppgifter som finns och konstaterat att de stora journalistiska bedömningarna görs på tidningarna eller TT. Majoriteten av arbetsuppgifterna som ska hanteras av den nya avdelningen bedöms inte vara journalistiska. Jag har full respekt för om någon som ser sig som journalist tycker att det här är tufft och inte gillar det, eller känner att deras kompetens inte tillvaratas som den borde.

Ser ni inga risker i att annonspersonal kan behöva hantera rubriker om det lokala näringslivet, för att dra det till sin spets?
– Ingen i formatgruppen säljer annonser, bara hanterar dem. Men jag ser inga sådana risker. Vi menar att de journalistiska besluten tas lokalt. Men det här är något vi kommer att få diskutera i förhandlingarna.

Fler avsnitt
Fler videos