Gå direkt till textinnehållet

Nätverk vill ha mediefri vecka

frivillig mediefri vecka. Det vill Alexander Chamberland, initiativtagare till den mediekritiska organisationen Medial Mångfald, införa.

En frivillig mediefri vecka. Det vill Alexander Chamberland, initiativtagare till den mediekritiska organisationen Medial Mångfald, införa.

– Det är inte så att vi vill att folk ska sluta konsumera medier. Men det kan vara bra att ha en veckas paus från det mediebrus som möter oss, och kliva in i den reella verkligheten och se saker på andra sätt än genom medierna, säger Alexander Chamberland.

Han hoppas att en mediefri vecka ska leda till eftertanke och att ”mediekonsumenterna börjar ifrågasätta den sanning som presenteras via medierna”.

Den amerikanska organisationen Adbusters har en kampanj med en TV-fri vecka varje år. Grön ungdom, som Alexander Chamberland är språkrör för, har varit ute och propagerat för en TV-fri vecka i Sverige. Med den nya organisationen vill han bredda veckan till att gälla samtliga medier.

Medial Mångfald har även som mål att bryta ägarkoncentrationen inom medier och att presstödet till små och nystartade medier höjs.

pj@journalisten.se

Fler avsnitt