Gå direkt till textinnehållet

När kriget kom

När är de första robotarna skickades mot Bagdad gjorde nyhetscheferna på Sveriges Television bedömningen att kriget hade börjat. Telefonkedjan mobiliserades och alla resurser sattes in. Journalisten följde arbetet bakom nyhetssändningarna på SVTs nyhetsredaktion.

När är de första robotarna skickades mot Bagdad gjorde nyhetscheferna på Sveriges Television bedömningen att kriget hade börjat. Telefonkedjan mobiliserades och alla resurser sattes in.
Journalisten följde arbetet bakom nyhetssändningarna på SVTs nyhetsredaktion.

På torsdagskvällen fanns det pizza och frukt att hämta i receptionen för alla på SVTs nyhetsredaktion. Få hann äta lunch krigets första dag då anfallet mot Irak startade. Alla arbetade hårt, vissa jobbade över tolv timmar i sträck eller mera, med att sammanställa inslag, sända program, länka hem bilder och jaga gäster till studion.

Stressade frågor flyger genom redaktionen: När ska länken från Eva Elmsäter i Kuwait beställas? Hur ska ”Kurdish Iraq” översättas? Saam Kapadia intervjuar en gäst i mittgången på redaktionen och alla måste under några minuter tala lite tystare. Någon upptäcker en folksamling vid amerikanska ambassaden, som ligger inom synhåll från SVTs nyhetsredaktion, och ropar om det är någon som bevakar demonstrationen. Utanför fönstret skymtar kravallutrustad polis som försöker hindra demonstranterna att nå ambassaden. Som svar från en kollega kommer det: ”Vem klipper ihop demonstationerna från Europa och övriga världen?”

bryt

Klockan är fem på eftermiddagen och större delen av Rapports körschema lyser fortfarande rött i reportrarnas datorer, ett tecken på att inslagen ännu inte är klara. Inom några timmar måste allt lysa grönt. Utrikesreportern Rolf Fredriksson jobbar tillsammans med redigeraren Thomas Svensson med att sammanställa ett inslag till Rapport som ska vara sändningens stomme, en rekapitulering av nattens och dagens händelser. Bildmaterialet finns tillgängligt i reportrarnas datorer genom det digitala datasystemet Meta. De avsnitt som är intressanta laddar Rolf Fredriksson ner i sin privata mapp som Thomas Svensson sedan kan plocka upp och redigera på sin dator.

Rolf Fredriksson väljer ut några bildsekvenser från ett sjukhus i Bagdad med skadade irakier som västerländska journalister fått träffa. Det har kommit en översättning på vad de skadade säger, men för att vara säker på att översättningen är korrekt anlitar SVT alltid översättare. När det är bråttom tolkar de via telefon. Men en dag som denna är det många extra sändningar och översättaren Sami Teukmadji får rusa mellan redigeringsbåsen och hjälpa till med tolkningen. Till skillnad från engelska, amerikanska, tyska och spanska medier föredrar dessutom svensk TV att texta framför att göra en voice over.

Sami Teukmadji berättar att en skadad man, som ligger på en brits med blodiga bandage runt benen, säger ”Bush, må Gud förbanna dig”. Det finns också en kort sekvens där en skadad flicka fotograferas av ett tiotal västerländska fotografer.

– Om det hade rört sig om Sverige hade vi inte visat civila offer. Under Gulfkriget 1991 fick vi kritik för att det var för många bilder på flygplan som lyfte från hangarfartyg och missiler som avfyrades. 1991 kastade Irak ut utländsk TV. Men de har lärt sig. De vill ha kvar vittnen som kan föra vidare information om skadade. Det gäller att tänka på att inte bli en del av propagandan, säger Rolf Fredriksson.

bryt

En stadig ström av nya bilder och telegram kommer från nyhetsbyråerna. Påståenden bekräftas för att några timmar senare bestridas. Det ryktades först att Iraks utrikesminister Tareq Aziz skulle ha flytt till de kurdiska delarna av Irak och att USA skulle ha tagit över Iraks radiostationer. Uppgifter som senare dementeras.

För de som sitter och redigerar ett inslag inför sändning är det svårt att hänga med i händelseutvecklingen. Därför har ett antal erfarna reportrar fått i specialuppdrag att bevaka inkommande bilder och telegram från nyhetsbyråer och mejla ut en sammanfattning till redaktionen. Även de programledare som sitter i direktsändning måste bli uppdaterade på händelseutvecklingen för att kunna ställa relevanta frågor till gästerna i studion.

Redaktören för Rapport kommer in i redigeringsrummet och berättar för Rolf Fredriksson att USAs försvarsminister Donald Rumsfeld ska hålla ett tal från Pentagon om några minuter. Fredriksson måste vara beredd att göra om sitt inslag om försvarsministern säger något intressant. Under tiden som Thomas Svensson redigerar vidare lyssnar Rolf Fredriksson på Donald Rumsfelds tal på sin dator, samtidigt som han läser telegrammen på skärmen. En flash kommer om att Rumsfeld påstår att irakierna har satt flera oljekällor i brand i Basra och att försvarsministern varnar irakierna för följderna om de saboterar oljekällorna eller använder massförstörelsevapen.

bryt

På en TV framför redigeringsbordet där Rolf Fredriksson och Thomas Svensson sitter visas bilder från ett oändligt antal TV-kanaler: CNN, BBC World, ABC, Fox, Sky News och så vidare. Utbudet av bilder från Irak och Kuwait det första dygnet verkar vara begränsat och de flesta visar samma sekvenser där eldpelare stiger upp mot natthimlen över Bagdad efter att missiler träffat sina mål, skadade på sjuksängar och amerikanska soldater som tar av sig skyddsmasker efter ett påstått anfall med Scudmissiler över Kuwait.

De stora förmedlarna av TV-bilder är APTN och Reuters Television. APTN, Associated Press Television News, är en av världens ledande distributör av nyhetsbilder. Företaget skickar nyhetsbilder till 350 TV-kanaler över hela världen. De har ett nätverk på 250 byråer i närmare 80 länder. APTN bildades år 1998 efter en sammanslagning med Worldwide Television News. APTN är en del av den amerikanska nyhetsbyrån AP. Reuters Television ägs av den brittiska nyhetsbyrån Reuters. Både BBC och amerikanska NBC har ägarposter i företaget.

– Reuters skickar mera råbilder, bilder staplade på varandra. APTN tänker mer på hur materialet ska användas. De ligger närmare hur vi, BBC och andra TV-kanaler arbetar journalistiskt, säger utrikeschefen Bengt Persson, men tycker sig inte se någon skillnad på tillförlitlighet mellan de två distributörerna.

SVT får även bilder från Europeiska radio- och TV-unionen, EBU, som är ett bildutbyte mellan public service-företag i Europa. EBU har även ett avtal om att vidareförmedla bilder från TV-kanaler i Mellanöstern och Asien samt de amerikanska TV-bolagen ABC, NBC och CBS.

EBU har inga egna reportageteam utan fungerar, förutom som förmedlare av bilder, även som ett serviceföretag för de team som är ute på fältet och vill skicka hem material, vare sig det gäller inslag eller livesändningar. EBU har en egen satellit som länkar bilder inom Europa och östra delen av Medelhavet, vilket gör att SVT kan sända via EBU från exempelvis Jerusalem. Utanför dessa områden blir det betydligt dyrare att skicka hem bilder, upp till 12 000 kronor för tio minuter. Med EBU ligger priset på 4 000 kronor.

SVT har sedan den 24 februari ett avtal med BBC World om att använda deras material från Breaking News.

bryt

Rolf Fredriksson berättar att SVT har som policy att tala om varifrån bilderna kommer och betona byråernas ursprungsland, för att tittarna själva ska vänja sig vid att bilderna inte är tagna av SVT och det kan vara värdefull kunskap att veta vilka som ligger bakom materialet.

De amerikanska och brittiska nyhetsbyråerna dominerar utbudet av bilder och text. Dessa nyhetsbyråer sätter dagordningen för vad tittarna ska få veta om resten av världen. Nyhetsbedömningen utgår ifrån att det som de mäktiga nationerna företar sig också är de viktigaste nyheterna.

Från Reuters har Rolf Fredriksson laddat ner Saddam Husseins tal som det påstås att han höll samma dag som anfallet mot Bagdad började. Under dagen har det förekommit diskussioner om det verkligen är Iraks president på bilderna och inte en av hans dubbelgångare. Saddam Hussein nämner i TV-talet dagens datum. Dessutom bär han glasögon och läser ur ett skrivblock, de flesta tolkar det som att det är den verklige Saddam Hussein som talar.

Rolf Fredriksson rusar ut ur redigeringsrummet för att leta rätt på Sami Teukmadji. Det har kommit en översättning från TT på Saddam Husseins tal, men Rolf Fredriksson vill försäkra sig om att den är riktig.

Det dröjer ett tag innan Sami kan kontrollera översättningen eftersom hela datorsystemet är överbelastat av alla länkar som tankas ner från nyhetsbyråer och reportage som ska sändas hem från korrespondenter.

I det avsnitt som Rolf Fredriksson valt ut talar Saddam Hussein i ungefär en halv minut. Men texten på svenska är bara på några meningar. Rolf Fredriksson undrar om översättningen verkligen stämmer, om arabiskan är ett mera ordrikt språk. Sami Teukmadji svarar att Saddam Hussein talar långsamt.

Sami Teukmadji hinner bara kontrollera ett litet avsnitt till av Saddam Husseins tal innan utrikesreportern Lars Moberg kommer in i redigeringsbåset för att be om hans tjänster. Han har 20 minuter på sig att göra klart 18-sändningen. Rapport har några timmar till på sig. Men fortfarande lyser de flesta punkterna på körschemat rött. Pulsen ökar.

bryt

En ofta upprepad kommentar är att sanningen är det första offret i krig. Valet av bilder kan påverka tittarna undermedvetet: bilder av kryssningsrobotar och jaktplan som lyfter från hangarfartyg illustrerar en överväldig makt. Videobilderna från de så kallade smarta bomberna som slog ut irakiska mål under Gulfkriget ledde till uppfattning att det var ett kliniskt krig utan mänskliga offer. Men att visa bilder på skadade kan också ha ett politiskt syfte. Det är dessa överväganden som reportrarna har att ta ställning till då de under tidspress ska redigera samman ett inslag. Numera gäller det för krigförande parter att inte enbart vinna ett krig på slagfältet. Lika viktigt är det att övertyga hemmaopinionen.

– Vi försöker att vara kritiska och är uppmärksamma på propaganda. Det går inte att gardera sig, likväl som i texter i dagstidningar kan det slinka igenom fel. Vi försöker alltid dubbelkolla uppgifter. Kommer nyheten från bara en källa anger vi den, säger Bengt Persson.

Erfarenheten från Gulfkriget gjorde att SVT förberett ett inslag om att kampen om opinionen är lika viktig som militära framgångar. Inslaget sändes på torsdagskvällen. I studion fanns också utrikesreportern Peder Carlquist som uppmanade tittarna att ha en kritisk inställning till de bilder som visas.

– Vi gjorde inslaget för att hjälpa tittarna till en kritisk attityd. Vi valde också att vid flera tillfällen låta vår utrikespolitiska kommentator Bo Inge Andersson med en experts ögon tolka bilderna istället för att bara lägga ut dem, säger Per Yng, chef för Rapport och ansvarig utgivare för extrasändningar.

Aktuellt bjöd även in Publicistklubbens ordförande Jan Guillou för att han skulle kommentera mediernas bevakning av krigsutvecklingen den första dagen. Programledaren Jarl Alfredius såg alltmer förtvivlad ut då Jan Guillou gång på gång sablade ner SVTs bevakning från det första krigsdygnet som ”spekulationer, gissningar och svammel” och hånade nyhetsprogrammens förkärlek för ”lärare från Militärhögskolan som inte vet någonting men låtsas att de är experter”.

– Vi har fått beröm av tittare för att vi tog med en kritiker, säger Magnus Åkerlund, chef för de korta nyhetssändningarna samt 24ans sändningar.

Alla visste att kriget skulle komma. Frågan var bara när. Sedan några veckor tillbaka hade SVT en beredskapsplan hur de skulle organisera sig då USA inledde sitt anfall. Men offensiven började inte med ett massivt anfall som de flesta militära experter hade förväntat sig. Istället började det med ett antal robotar som skickades in över Bagdad i jakt på Saddam Hussein. Ledningen för nyhetssändningarna tog beslutet att detta var krigets första dag och telefonkedjan att kalla i all personal för att kunna sända sattes i verket.

bryt

Från klockan två på torsdagsmorgonen sände SVT 24 nyheter och uppdateringar en gång i halvtimmen och från fem på morgonen gick man över till analoga sändningar. Hela programtablån ändrades för att ge plats för extrasändningar med uppdateringar av händelseutvecklingen och intervjuer med experter och politiker i studio. De första dygnen rådde det ett logistiskt kaos uppe i kontrollrummet eftersom alla program sänds från samma studio, och alla ville ha livesändningar från de utsända korrespondenterna i USA, Kuwait och Turkiet. Ibland fungerade överföringen inte så bra och ljudet försvann. Expressens TV-kritiker Anders Björkman kallade Aktuellts första 18-sändning för en ”pajasshow där inget fungerar, ingen svarar, ingen hör och ett trevande ’öh…hallå?’ är det vanligaste ordet.” Men redaktionen tror att tittarna har förståelse för att det kan bli tekniska problem.

– Det är så många sändningar som vill ha kommentarer och material att korrespondenterna inte hinner göra reportage. Det är sändningar dygnet runt. Det är ett hårt tryck på de utsända, säger Bengt Persson.

På fredagen var tempot på redaktionen något lägre. Många var trötta efter att under torsdagen jobbat över tolv timmar i sträck. Under torsdagen hade SVT 24, med åtta medarbetare, 25 gäster i studion mellan klockan tolv och sex på kvällen som debatterade krigsutvecklingen. Programmets redaktör Eva Milger var trött och sliten, men är ändå nöjd med vad den lilla redaktionen presterat.

– Sändningarna har gått bra. Det beror på väldig duktiga programledare som är vana vid direktsändningar och kan improvisera. De är lugna och trygga, säger Eva Milger.

Andra dagen gick kriget in ett annat skede med massiva bombningar av Bagdad och trupper som gick över gränsen in Irak. Nya inslag ska färdigställas och nya spörsmål att snabbt ta ställning till måste göras. Biträdande utrikeschef Ingrid Thörnqvist får ett samtal från Röda Korset som säger att SVT bryter mot Genèvekonventionen om de visar krigsfångar på bild eftersom de kan utsättas för repressalier då de skickas tillbaka. Hon går över och diskuterar med Magnus Åkerlund och Per Yng hur de ska göra och skickar sedan ut ett mejl att krigsfångar och desertörer inte får visas i närbild.

Rolf Fredriksson, som håller på att redigera ett inslag till kvällens Rapportsändning, rusar förbli Ingrid Thörnqvist och undrar var han ska få tag i någon som är kunnig på att maskera bilder på de påstådda krigsfångarna som kommit från TV i Abu Dhabi.

pj@sjf.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025