Gå direkt till textinnehållet

”MQs redaktörsmodeller skadar förtroendet för kåren”

Chefredaktörerna Ebba von Sydow på Vecko-Revyn och Per Nilsson, modetidningen King är modeller i en reklamkampanj för klädföretaget MQ driver i samarbete med A non smoking generation.

Chefredaktörerna Ebba von Sydow på Vecko-Revyn och Per Nilsson, modetidningen King är modeller i en reklamkampanj för klädföretaget MQ driver i samarbete med A non smoking generation.

Varken von Sydow eller Nilsson ser några problem med att göra reklam för företaget.

– Läsarna vet mycket väl att jag inte skulle ha ställt upp om det inte vore för en god sak, säger Ebba von Sydow. Jag fick inte ens de kläder jag bar eller någon rabatt på MQ.

Hon har länge varit engagerad i A non smoking generation.

– Jag hoppas det kan få unga tjejer att tycka att det känns okej att tacka nej.

bryt

Per Nilsson är ambassadör för organisationen.

– Kan jag samla in pengar till dem så gör jag det.

I nästa nummer av King förklarar han sin medverkan.

Rino Rotevatn, ordförande i Journalistförbundets yrkesetiska nämnd, YEN, anser att chefredaktörerna är aningslösa.

– MQs syfte är att skapa sig en säljande image. Det här skadar förtroendet tidningarna och för kåren.

hl@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos