Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia vill fördubbla Pluskunderna nästa år

Ett år efter starten har Mittmedia 50 000 helt digitala prenumeranter.

Som Journalisten rapporterat dras Mittmedia med stora utmaningar på flera plan, både arbetsmiljömässigt och ekonomiskt. Upplagorna rasar med uppemot tio procent per år samtidigt som den digitala affären som koncernen plöjt ner stora resurser i hittills varit en ren förlustaffär.

Nu har koncernens betalvägg, kallad Plus, varit igång i ungefär ett år – just nu äts det "Plus-tårtor" på olika tidningar i koncernen. Hur har det gått?

– Vi har passerat 80 000 köp och går ur 2017 med 50 000 helt digitala kunder, säger privatmarknadschef Anna Joneby.

Annons Annons

– Målet för utgången av 2018 är att ha det dubbla, 100 000 digitala kunder.

Är det ett realistiskt mål?
– Ja, det tror jag. Dels når vi en ny målgrupp, dels hoppas vi att printprenumeranter som säger upp sitt abonnemang i stället vill fortsätta med ett digitalt abonnemang.

Hur ska ni locka nya kunder?
– Det är journalistiken som säljer. Det handlar om att göra journalistik värd att betala för.

Hur ser kalkylen för papperstidningarna ut?
– Vi har en ganska stabil nedgång för papperet som inte brukar avvika varken uppåt eller nedåt, vi räknar med samma procentuella nedgång för 2018. Sedan blir det spännande att följa omläggningen av distributionssätt i Örnsköldsvik, säger Anna Joneby.

Örnsköldsviks Allehanda går i vår över till postdistribution, vilket Journalisten berättat om. Mittmedia räknar med ett större prenumeranttapp än vanligt för ÖA.

Fler avsnitt
Fler videos