Gå direkt till textinnehållet

Men hallå, Ulrika Saxon…

…VD för Bonniers nya tidskriftsförlag Bonzoo, som ska lansera två till fyra nya titlar om året. – Eftersom Bonniers mest har tidningar med stora upplagor och en bred publik vill vi kunna göra saker i mindre skala, för att lättare få lönsamhet i det, säger Ulrika Saxon till Journalisten.

… VD för Bonniers nya tidskriftsförlag Bonzoo, som ska lansera två till fyra nya titlar om året.

Förlaget har bildats för att starta ”unga uppstickartidningar”. Vad är det för något?

– Det har vi inte bestämt än. Det behöver kanske inte bara vara unga tidningar, utan även riktade till äldre målgrupper. Men eftersom Bonniers mest har tidningar med stora upplagor och en bred publik vill vi kunna göra saker i mindre skala, för att lättare få lönsamhet i det.

Annons Annons

Pratar vi Kamratposten eller Vecko-Revyn?

– Inte Kamratposten. Snarare från tonåren och uppåt. Från 18 år.

Yngre målgrupper har väl inte precis varit Bonniers styrka. Var hämtar ni kompetensen?

– Nej, och det är väl ett av skälen till att vi gör det här: vi vill vidare. Kompetensen hämtar vi både internt och externt. Vi tittar just nu på rekryteringar. Det är många som hör av sig.

Ni ska inte ta över Darling från Egmont, efter nedläggningen?

– Nej, det ska vi inte. De har säkert goda skäl för att lägga ner den, om de försökt så länge utan att få den lönsam. De tidningar vi tänker göra ska inte vara så väldigt smala eller nischade. De kan absolut vända sig till en bredare publik, inom konsument och lifestyle. Men de ska kunna bli lönsammare med något lägre upplagor än de tidningar Bonnier gör i dag.

mj@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos