Gå direkt till textinnehållet

Medier bantar närvaron i Almedalen

Flera stora medier drar ned rejält på sin närvaro under politikerveckan i Visby. ”Almedalen är inte lika viktig för oss nu”, säger TV4 Nyheternas Fredrick Malmberg.

Efter två pandemisomrar gör Almedalsveckan på plats i Visby comeback i juli. Veckan har bantats till fem dagar, 3 till 7 juli, där de åtta riksdagspartierna har en halv dag var.

Redan åren före pandemin skalade flera medier ned sin närvaro i Almedalen. Aftonbladet slutade 2019 att ha eget tält i Visby.

Trenden håller i sig, visar Journalistens rundringning. Varken Aftonbladet, TV4, SVT eller Sveriges Radio kommer i år att ha egen scen eller tält på plats.

Annons Annons

– Vårt beslut om att inte vara en aktör i Almedalen står fast, vi kommer alltså inte ha ett eget tält. Vi kommer självklart vara på plats för att nyhetsbevaka politikertalen och andra händelser som har ett nyhetsvärde för vår publik, berättar Aftonbladets stf utgivare Martin Schori.

– Generellt kan man säga att de flesta läsare under åren varit ganska ointresserade av det som händer i Almedalen, utom just när det handlar om nyhetshändelser. Det är därför vi valt att prioritera som vi gör.

Fredrick Malmberg, TV4.

TV4 Nyheterna kommer inte heller att ha eget tält, och skickar betydligt färre medarbetare, sex mot tidigare ett 20-tal, att bevaka veckan.

– Vi tycker att Almedalen är viktig journalistiskt speciellt under ett valår, samtidigt som vi tycker att det som Almedalen en gång var inte riktigt finns kvar, säger nyhetschefen Fredrick Malmberg.

– Det fanns en tid då tillgängligheten till partiledare och centrala partitoppar var stor, där informella samtal fördes och bakgrundsinformation gavs. Möten som berikade journalistiken. Den varan ser vi allt mindre av. Det var också en arena där stora utspel gjordes – så ser det inte riktigt ut idag. Almedalen är inte lika viktig för oss nu.

Sveriges Radio avstår också egen scen.

– Helt enkelt för att det nya mer kondenserade programmet inte gör det möjligt att få till på ett bra sätt, förklarar presschefen Claes Bertilson.

SVT kommer inte att ha egen scen, men en omfattande redaktionell bevakning av veckan. Detsamma gäller Dagens Nyheter, som inte kommer ordna egna debatter eller event i år.

– Våra läsare är mycket intresserade av politik, men intresset för själva Almedalen är inte lika tydligt. Vi satsar på att nyhetsrapportera, arbeta med fördjupande journalistik och analysera därifrån eftersom en stor andel av svenska politiker är på plats i Visby just då, säger valchefen Matilda Hansson.

Anna Herdenstam, Expressen.

Men alla skalar inte ned. Expressen kommer att ha egen scen på Hamngatan som tidigare år och ett ”matigt program”, lovar politikchefen Christofer Brask. Anna Herdenstam är programledare och Karin Olsson, Viktor Barth Kron och Helena Gissén kommer att hålla i egna programpunkter, som debatter och intervjuer.

– Förutom programmet på scenen gör vi förstås också normal nyhetsrapportering – det är valår och Expressens publik är generellt väldigt intresserad av politik, säger Christofer Brask.

Almedalen är viktig också för Dagens Industri och dess systertitlar, bland dem Dagens Samhälle, enligt DIs nyhetschef Jonas Jonsson. Sammanlagt har DI-gruppen fem scener med ett 70-tal seminarier i området runt Wisby strand.

– Rent redaktionellt blir det lite extra intressant att bevaka det politiska spelet i Almedalen då det är valår. Den tidiga delen av valrörelsen har ju fått förhålla sig till krigsutvecklingen i Ukraina och alla de omvärldsfaktorer det för med sig. Det gör att vi sannolikt kan vänta en mer komprimerad valrörelse under sommaren och fram till valet. I det perspektivet blir Almedalen en viktig arena att vara på plats på för Dagens Industris politiska reportrar.

Tidningen Journalisten kommer att finnas på plats och bevaka under veckan, och arrangerar även två egna seminarier.

DJ Battle mellan politiker och journalister då – har det formatet överlevt pandemi och krig i Europa? Jadå. Onsdagen den 6 juli fylls Kallis igen. Dock inte längre i Dagens Medias regi, utan i pr- och eventbyrån Assefa Communications. Dagens Media är med som mediepartner.

Fler avsnitt
Fler videos